Ekonomist

(> HO Kako smo već rekli u resolucijama nema ništa konkreinoga i pozitivnoga ı sve svršava sa zahtjevom da se izabere Jedna апketa. Ta bi anketa mimo ostalog po mišljenju Jednog relerenta morala imati i tu zadaću, da prikupi i podatke o stanju ı veličini naše trgovačke mornarice. Žalosno bi bilo to stanje kad bi tekimali birati anketu da doznamoiono što direkcija pomorskog saobraćaja već po svojoj dužnosti mora da čini i što ona Tlaktično i čini. Mi imamo tako malo brodova, da se skoro ı bez sudjelovanja državnih organa, samim pitanjem kod nekih većih društava dade dosta približno utvrditi tačno stanje naše trgovačke mornarice. |

Da naša trgovačka mornarica potrebuje subvenciju Jasmo je samo od sebe. Pogotovo kad Talijani tako izdašno subvencioni raju svoje linije koji imaju izlaz u jadranskim lukama. Nu nije samo rečeno, da treba subvencionirati naše pomorstvo, trebalo je i jasno naglasiti koje linije treba prvenstveno subvencionirat1. Našoj bi privredni naime konvemiralo, da imamo izravne linije sa svim većim trgovačkim lukama svijeta, pa makar ı promet bio minimalan. Pitanje je koliko nam sredstva stoji na raspolaganje za subvencioniranje našeg parobrodarstva, pa prema tome koje linije imamo subvencionirati a koje ne. Cim Je Jedna linija manje rentabilna, čim se na njoj odvija manje prometia tim subvencija za jednu takovu liniju mora biti ı veća, isto tako što subvencija mora biti veća ako se ima upotrijebiti veće, brže ı modernije parobrode.

Mi imamo tako malo prikladnih parobroda da siegurno nije кебко za svih nači prikladno uposlenje, pa prema lome пета ni nikakove potrebe da se naša pojedina parobrodarska društva, podržavajući jednake linije upuštaju u međusobnu konkurencu, kad bi bilo od najveće potrebe da između njih postoji najuža saradnja. Primjerice na limiji Jadran-Solun, sva iri naša рагођтоdarska društva koja podržavaju linije van naših voda, imaju svoje parobrode,a nemaju ih na drugim polezima koji bi imali većeo značenja za našu privredu. Priznajemo da ova linija ima najvećeg izgleda na prosperitet, jer u najmanju ruku uvjek ima osigurani tovar cementa iz splitske luke za jednu ili više luka Grčke, nu ipak u interesu naše privrede trebolo bi više sistematike. Koliko nam izgleda sva ta iri društya dobit će još subyvenciju za iu liniju dok se naravno neće ni pokušat da se pomoću subvoncije ostvari jedna linija koja bi našoj privredi otvorila izravne puteve sa državama zapadne ı sjeveme Evrope.

O toj medusobnoj konkurenciji pojedinih naših društava kao i o šleli takove konkurencije za nas koji smo sa našim parobrodarstvom na tako primitivnom stadiju da nemamo niti Jedan parobrod na motor, koji su danas daleko rentabilniji od brodova na psrm, nije kongres ništa ni spomenuo, premda [0 bi bio najbolji forum da se osudi takova pomorska politika ı da se pozove nadležni Taktori da tom stanju odmah stanu na kraj. Tako su