Ekonomist

816

Међутим једну од најкрупнијих новина нове локалне тарифе престављају: укидање старе таблице ТУ, и, пренос њеног фискалног дејства на целу мрежу локалног унутрашњег промета као и извозног промета преко сувоземних граничних прелаза.

Укидање таблице [У са гледишта тарифске технике преставља корак у напред. Са гледишта практичног дејства оно значи добит ва све оне крајеве којп имају вициналних пруга или који често п много, немајући таквих пруга опште са областима у којима оне постоје. Али само за њих. Крајеви, опет, који немају вициналне мреже п који са крајевима у којима такве мреже постоје ошште ређе, а то је у неколико случај Србије старих граница и Јужне Србије, од промене која је извршена имају не само, добити, већ штете. Јер законодавац п тарифски стратег, чак и са најбољим п.најприснијим побудама да задовољи жеље привредних кругова није могао затворити очи пред обвирима жељезничког фиска, израженог у приходима са свих пруга. Он је, с тога, морао уступак, који је од њега дуго и много тражен надокнадити, на другој којој страни. И зато је место преломљене возарине старетарифе спровео у живот, новом тарифом, без прекидно рачунање возаринскога става између свих пруга, без обзира на право својине: државних или приватних. Алш је доследно томе, мањак пребацио на све у облику општег повећања нормалнога барема са 1-509/,, т. ј. према километарском растојању (за 100 км 7-90/, 200 км. 6-79/,, 300 км. 4-59/0, 400 км. 3-40ј о; 500 км. 39/ о, 600 км. 2-30/, 700 км. 29/) пи тако даље да се на 1000 км. спусти на 10/.).

Та повећања терете пи унутрашњи промет и извозни промет, наравно у колико за њих изузетне п извозне локалне тарифе не дају специјална олакшања.

Па ипак један општи утисак, бар на први поглед и без дубљег стручног испитивања многобројних конкретних случајева за које делимично недостаје времена а делимично и могућности да се похватају и стручно повежу и процене живе и покретљиве чињенице које порађа пословна коњуктура, своди се на закључак да су: овога пута моравско-вардарски спој са јужним морем преко Солуна и наше Солунске зоне, п сва његова гвоздена ребра, која се пршљенасто развијају у бочним правцима, стављени у тежи положај него што су били пре 1. октобра ове године.