Filatelista

ка сасвим је непригодан: прво, са изузетком 3 државе — Швајцарске, Лихтенштајна и Чехословачке — код којих су " авионске марке сабране у посебан отсек

„Flugpost”, — код осталих држава ави-

онске- марке су разбацане међу друга издања хронолошки — по годинама, — али и ако је код сваког издања авионских марака постављена ознака . Flugpost”. опет треба изгубити много времена, прегледајући целе државе, док се утврди количина авионских марака дотичне лржаве; — друго, овај каталог скоро ништа не казује о подврстама авионских марака, тако да сам за целу. Европу пронашао само 154 примерка најглавнијих подврста; треће, за већину подврста нема цена за жигосане марке; и на крају још велика је незгода што овај каталог обично лаје цене за комплетну серију франко и ави-

онску, те треба много труда да се одреди колико треба проценити авионску серију У односу на франко.

У предратно време (до' 1941 г) од опћих каталога најбољи је био Михелов

_ каталог, који је све авионске марке гру-

писао у посебан отсек „Еитрозе', што ie оило веома згодно са сабирање авионских марака, а осим тога правилно је оцењивао марке по степену њихове реткости — по величини издања и циркулацији. Из овог извода види се да Европа има

свега 2313 основних авионских марака, за

чије сабирање треба потрошити; за нове — неупотребљене 23.161 шв. фр. или за жигосане 15.410 шв. фр.

За сада је најбољи каталог за сабирање авионских марака француски специјални каталог 5ЗПотђга (изашао у 1988. г.). коди ће изићи за 1950. годину.

Широм филателистичног света

Спекулативна издања марака.

Према закључку донесеном 1948. године на конгресу Е. 1. Р. у Базелу спеку= лативна издања нису објекти за сабирање и не могу се излагати на изложбама и уносити у каталоге. Коначна дефиниција спекулативног издања није још утвр= ђена. За сада у таква издања убрајају: издања која имају доплате више од 50% од номинале; па она издања која нису изложена слободној продаји на поштан= ским шалтерима“ и, најзад, она издања која имају сразмерно мале накладе.: (Из „Филателије'').

Штампање марака у француској.

У Француској је 1849. године штампа= но 528 милиона марака. а после 100 ro = на достигла је годишња емисија скоро 41/> милијарде. у

Продаја марака на филателистичком шалтеру у Вашингтону.

У Вашингтону на филателистичком шалтеру продато је у 1947. години марака У вредности 2,490.705 долара, а у 1948. години за 4,136.122 долара.

Марке енглеских колонија без краљеве слике.

Интересантна појава на маркама, ен= глеских колонија за прославу 75-годиш-

њице Светског Пошт. Савеза: ни на јелној марци нема слике енглеског краља.

0 словеначким целинама из времена окупације.

У белгиском часопису »L'Entier Poзјај« објављен је чланак нашег пријатеља Звонимира Крелијуса о целинама Словеније за време окупације.

Прештампавање марака за Трст (зону А). &

L'echo de la Timbrologie ie обавештен да ће у будуће све италијанске поштанске марке, одређене за Трст бити прештампаване у Риму у Instituto Poligrafico dello Stato.

А.

„Генијална идеја".

Сазнајемо да се у Италији ради на једној уредби, на основу које ће битни заорањено слање марака у писмима, Том ће се уредбом предвидети да ће се свака пошиљка марака морати слати у поштанским пакетима. Је ли онда чудо, да италијански филателисти размишљају коко ће требати наградити изумитеља ове угенијалне идеје", јер, збиља, није мала ствар за једну серију поштанских марака направити пакет, па макар се марка третирала као и остала трговачка роба, као н, пр. кромпир или томе слично!