Filatelista

Од ових фалсификата познати су ми комади од 2, 8, 5, 7, 10, 15 и 25 новчића из тзв. „петог издања“ (кат. Ј“ бр. 29-85).

Боја марака код фалсификата је доста добро погођена, али извежбано око ипак лако може да их разликује.

Хартија фалсификата је мекана као и код Фурнијеових фалсификата. Зупчање линијско 1115.

Ц) Фалсификати непознатог порекла

Ови су фалсификати од свих мени познатих најопаснији, јер се од оригинала једва разликују. ·

Познат ми је до сада једино комад од 25 новчића из серије петог издања (кат. „Ј“ број 35). Види слику 3. =

Од оригинала се ови фалсификати разликују по нејасном цртежу и оштећеним словима у натпису марке, јер на оригиналима слова имају тзв. „подножја“ у виду јасних белих пртица, која код фалсификата уопште не постаје, тако да слово ПЛ“ изгледа ка „П“ а слово „ЛИ“ као 11“ (недостају долње спојне цртице). e

Свакако да је најбитнија разлика она, коју сам означио на сл. 3 стрелицом, а то је — да је на оригиналима леви доњи орнамент спојен са танком косом цртом са белом оквирном линијом марке, док је та спојна линија код фалсификата прекинута.“

Инж. АЛ. Ј. ПЕТРОВИЋ

Иашињ у филашеици

Као и сваки други предмет, који дође у трговину, и свака поштанска вредносница добија своју цену. Висина цене једне поштанске вредноснице зависи од многих Oколности, У главном од произведене количине (величине издања) и од потражње (броја заинтересованих филателиста за ту вредносницу).

Постоје двојаке цене; каталошке и прометне. Оне се међусобно разликују, али се не може поставити никакво опште правило за одређивање међусобног односа тих цена.

Прометна, тржишна, пијачна, трговинска вредност је цена, по којој се та марка може купити у трговини, на тржишту. Прометна цена марке је врло променљива и, као што смо напред навели, зависи од величине издања одн. количине која стоји дотичном тржишту или трговини на расположењу, као и од потражње одн. понуде или од броја заинтересованих филателиста на тој пијаци за ту марку. Прометна цена зависи и од самога продавца, али само донекле. Продавац може одредити цену извесној марци већу од оне која би одгова-

Боја марке, папир и зупчање се скоро. потпуно подударају са оригиналном марKOM. Описани фалсификати су ми до сада једино познати од ових издања, гли то не искључује могућност, да постоје фалсификати и других марака од издања са ли-

TO BIH E 78) a > 4

=

ком кнеза Николе. — Сви фалсификати Oвих марака се доста ретко виђају, али се ипак најчешће сусрећемо са Фурнијеовим од којих је већина поништена лажним жигом ЦЕТИЊЕ.

– Вредносш марака

рала, рецимо, величини издања; али ће сама велика понуда те марке утицати на снижење њене цене, и обрнуто, ако је из извесних разлога одредио нижу цену, он ће брзо остати без тих марака, па ће их због даље тражње, набављати по скупљој цени и тако морати повећавати продајну цену. Трговине, које издају каталоге, одређују каталошке вредности према ценама на местним тржиштима у времену израде каталога. На разним тржиштима цене су различне, па према томе нису ни цене у свима каталозима исте, па макар они били издати у истој земљи. Каталошке вредности, дакле, нити одговарају, ните се могу потпуно поклапати са прометним ценама, јер се, поред осталога, околности, које утичу на одређивање цена, стално мењају, а каталози се не могу мењати тако често, као што се мењају ти утицаји на цене (понуда, тражња, политичке прилике, финансиско стање и т. д.); ради тога издавачи великих каталога издају месечне додатке са изменама цена, или те измене објављују преко огласа по филателистичким листовима, те тиме донекле постижу и одржавају

175