Filatelista

uveden bez prethodnog upozorenja, tako da je sasvim slučajnost ako ga imate na koverti baš prvog dana upotrebe. Kažu da je to praksa sa svim dosadašnjim izmenama slogana. Činjenica je vrlo žalosna za onoga ko se trudi da ima u zbirci poništenja prvog dana, a istovremeno unosan posao za nekoga »ko ima veze«, ili trgovce čiji je posao vezan tako reći svakodnevno za Poštanku administraoiju UN Pošte. Da ne nabrajamo mnogo, biće dovoljno ako navedemo za primer slogan prvog dana UNICEF-a iz 1955 godine koji se vrlo teško nalazi, pa mu je cena srazmerna retkosti, t|. staje 950.00

Verovatno zbog žalbi sa više strana po prvi put vidimo UDOZOrenje UN Pošte o tačnom datumu upotrebe novog slogana od 28 aprila o.g. koji glasi: »Poseti paviljon Ujedinjenih nacija — EXRO 67.«

(EXRO je skraćenica za međunarodni sajam u Kanadi.)

Kada pogledamo zvaničnu statistiku prvog dana Žigosanja razmim sloganima za poslednje dve godine, vidimo da se ona kreće između 1417 i 18207 što treba u svakom slučaju da pretstavlja retkost, s obzirom na firaž izdanja maraka ili na koverte prvog dana.

Tako na primer s nevericom se pitamo da li će zaista skoro milion koverata prvog dana sa serijom UNICEF-a naći svoja mesta po zbirkama UN sabirača, ili je to plod mašte trgovaca UN maraka, pa su oni glavni nosioci ovako ogromne porudžbine.

Konačno evo materijala među UN maraka i za tematičare. Novembra 17 pojaviće se Šagalova marka i blok. To će biti reprodukvija »In Memoriam« dela podarenog Ujedinjenim ntcijama od ovog симеnog umetnika.

Ako ste se ikada upitali čemu služe marke od 1%0, neka Vam posluži ovo kratko objašnjenje. Niska frankatura konisna je jedino pri slanju štampanih stvari, tj. 1%O je najniža stopa. Mada je to veoma retka pojava za potrebom iste marke, u toku 15 godina prodato je maraka ovako malih nominala oko 7 300 000 kopija, što praktično znači da Je više od 9/10 u zbirkama ili na policama trgovaca, nego što je bila stvarna potreba kod frankiranja.

S obzirom da smo verni privrženici UN principa i njene povelje, to rado zaboravljamo ako i vidimo neke nelogike UN Pošte.

Miroslav Šanta

RAZNE NOVOSTI

POVIŠENJE POŠTARINE Nije izum novijeg datuma kao što se to obično misli. Za razloge danas se redovno navode: inflacija, promena novca, opadanje vrednosti sve svetske valute, i slično.

Interesantno je pribeležiti da Je u SAD do prvog povišenia poštankih usluga došlo još 1810 godine radi pokrića državnih dugova. Uspon cena je bio 50% u odnosu na prve pisane propise o poštanskim uslugama do tada na snazi od 2 marta 1799 godine. Nedavno je pronađen dokumenat datiran decembra 28,1814. koji pokazuje nove DOVIšene tarife efektivne od 1 januara 1815. podeljene po težini i udaljenosti otpreme (za razliku od današnjih propisa gde udaljenost ne igra ulogu, razume se na teritoriji SAD).

Na žalost još nije pronađen ni jedan koverat prvog danaNove godine 1815.

20