Fiskultura kroz vekove : predavanje održano na Kolarčevom narodnom univerzitetu

41

ПОЧЕТАК САВРЕМЕНЕ ФИСКУЛТУРЕ

Трговина и занати развијају се све више и више па =се почетком новог века стварају такви производни односи да старе форме друштвеног уређења више не одговарају. Ради се, наиме, о томе, да су постојали трговачки и зеленашки капитали, али начин производње још није био капиталистички. Капиталистички начин производње настаје онда, кад мали произвођачи више нису у стању да задовоље тржишта, услед ограничености средстава производње.

Тада настаје капиталистичка мануфактура, код које је радник лишен средстава производње; он капиталисти више не продаје произведену робу него своју радну снагу. За свој рад добија најамнину, а све што тим радом произведе преко вредности те најамнине иде, као вишак вредности, у корист капиталисте као профит.

Капиталистички начин производње долази тако у супротност са феудалним уређењем, које, везујући кмета за земљу и господара, спречава капитализам да дође до довољне количине неопходне му радне снаге.

Тако је феудализам дошао у супротност с новонасталим производним односима и „зато његово отстрањење постаје историска нужда“ (Сегал). Припрема се тако грађанска револуција која је у 16 и 17 веку у Енглеској и Француској ликвидирала феудално уређење. „Смисао ових револуција није био у отстрањењу самог искоришћавања него његово претварање у нову форму.“

Потрес и преокрет који је тада настао у друштвеном уређењу и гледању на свет у знатној је мери пољуљао и углед хришћанске цркве, чији је неограничени ауторитет страдао од разних реформаторских покушаја. Ово је условило ослобођење људске мисли из окова сколастике и омогућило развитак природних наука, нових филозофских гледања, а нарочито проучавање човекове физичке и психичке личности.

Захваљујући проучавању анатомије и психологије, дошло се до сазнања о потреби и корисности физичких вежбања.