Glas naroda

треЕе иеличине и свршава свој пут за 51б г. алиса десет хиљада пута већом брзином од оне, са којом се земља обрће: а ми знамо, да земља прејури за секунд четири миље, а за дан 345.000 миља на своме путу. Звезда обрће се око суседне са брзином 3.490,000,000 миља т. ј. за секунд 40.000. готово са брзином светлости. Па ни то није све. Има двоструки звезда, које свршавају свој јсш много веБи пут за краће време, дакле крећу се још брже. Ту никакве погрешке не може бити, јер су разноврсне боје двоструких звезда, као: голубије, беле, црвене, жуте а све то веома олакшава посматрачу. Најзад још нам ваља ово додати. 0 двоструким звездама ваљало бијош коју више рећи, али с обзиром на простор овог ваљаног листа морали смо да вам изнесемо овако у наЈкраћим потезима, бар штогод о двоструким звездама. Зар ће нам доћи кадтад прилива, да вам о њима што више и што потпуније кажем. (В. Цимерман). Л. ИВКОВИ^.

ШЕОЛСКЕ НАРЕДБЕ. Наставни план за срп. осн. и повторне школе (Настављено.) Р а ч у н У I. разреду ради се зимаег течаја коло бројева од 1 до 10 иутврдисе очигледно и на памет у сва четири рачунска вида; а летњег течаја ради се коло бројева, до 20 на памет и писмено. У II. резреду, пошто се темељно повтори све што је у Г разреду свршено, изради се коло бројева до 100, идући све са 10 бројева на више устмено и писмено. Уз то се научи таблица множења и познавање новаца и мера; у III. разреду, по што се најпретемељно повтори све што је у II. разреду свршено, изради се коло бројева до 1000. идући све са 100 бројева на више усмено и писмено. Уз то се вештба у усменом множењу преко 100, и у писменом множењу иделењу са двоставним множитељем и делитељем, и уведу се ученшш у познавање разломака од новаца и од мера; у IV. V. и VI. ради сесбројевима преко 1000 на вшне без краја, са више наименовања, прости и десетични разломци, правило тројно, трговачки рачун, каматски, друштвевни и други, саприменом свега тога на домаћу потребу и на занате. Геометријско обликословл>е с цртањем. У I. и II. разреду добиЈу се појмови о правим линијама и аиховој споји у углове у угласте облике при сматрању и разговору о облику школске собе и углова, о облику нрозора, врата, куће и друго, и при цртању истих обликова; у III. IV. V. VI. разреду учи се тачније познавање својства од линија углова, од обликова трочетворо — и вигае — углих, њихово мерење и прорачуиавање у соби и на пољу; као и познавање и

мерење тела угластих, облих и округлих и примена тога знања на потребу у животу, а уз то се непрестано вештбају ученици у цртањутих обликова. Земљопис. у I. разреду нема; у II. разреду уведу се ученици при разговору § 41 и 42 из упутства за вештбање у говору и разумевању, у земљопис од места по нацрту у који се ставе улице, друмови и главна оделења поља и атара. Ту се науче познати четири стране света у школи и у месту, и тачке где сунце излази и залази; у Ш. разреду, по што се новтори што је II. разреду показано преведу се учсници с нацрта ширег на ужи и ситнији и на земљописну карту, и упуте се у читању карте, а по томе науче познати даљу околину свог места, сав срез. и целу домовину; у IV разреду иза кратког повторења тога што је свшено у III. разреду упознају се са околним земљама до крајева Европе, по томе са Азијом, Африком, Америком и Аустралијом с кратким прегледом вода и сува, планина и река, само читајући карту. Ту се овлашно познају и са зретањем земље, бивањем дана и ноћи, годишњих времена и помрачења сунца и месеца; у У. и VI. разреду предузимасе ситнији описдомовине, њезиних крајина, делова, градова, друмова, производа ратарских и занатлијских, трговине, завода, установа, и друго; а по томе се пре!;у тако и остале државе у Европи, Азији, Африци, Америци, Аустралији, и наситнији опис физичких и математичких одношаја земље и осталих небескнх светова. Повесница. У I. разреду нема; у II. разреду казују се уз земљопис места и црте из повеснице места, колико се о томе зна; у III. разреду казују се одабрате слике из повеснице српске до Еосова; у IV. разреду казују се одабрате слике, даље из повеснице Срба и других аустро-угарских народа; и V. и VI. разреду казују се уз повторавање предпоменутога одабрате слике из опште повеснице старога, средњег и новога века, и из повеснице културне. При овоме, има се поглавито пазити, да се јасно покаже напредовање људства у просвети, и да се утврди вера на промисао божији, а уједно да се побуди уз љубав своје домовине и њезиних установа поглавито љубав и поштовање добра и мржња на зло, те да се утврди у ученицима морална воља. Уз ово уче се: у IV, у и VI. разреду права и дужностн, грађана с кратким прегледом државнога устројства: о судским и политичким властима земаљскима, окружним и срескима, и о устројстау општина политичком и црквено -школском. Природне науке. Овамо спада природопис и природословље (физика) и као додатак, наука о чувању здравља.