Godišnjak Kralj. Srba, Hrvata i Slovenaca za 1926 god.

324 ГОДИШЊАК КРАЉЕВИНЕ С.Х.С.

ГЛАВА УП.

САОБРАЋАЈ

ЊЕГОВО СТАЊЕ ПО СВРШЕТКУ РАТА 1918. ГОД., ОБНОВА ИНВЕСТИЦИЈЕ, ПРИХОДИ И РАСХОДИ.

ЖЕЛЕЗНИЦЕ.

Географски положај Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца и међународни значај њеног саобраћаја у опште.

По свом географском положају, Краљевина Срба, Хрвата и СловеHama, а њена престоница, Београд, понаособ, су раскрсница великих мев ђународних саобраћајница, у правом смислу те речи.

Благодарећи овом своме положају између Истока и Запада, ослањајући се на три мора: Јадранско, Егејско и Црно и благодарећи простирању њених плодних долина, које орошавају велике пловне реке, све велике артерије међународног саобраћаја (било са запада на исток, било са југа на север и обратно) прелазе преко њене територије:

Северна Америка — Лондон — Париз — Милано — Трст — Београд Цариград — Индија; и огранак: Београд — Букурешт — Одеса — Црно Море — Русија;

Јужна Америка — Атлански Океан (Бордо) — Лијон —- Милано Трст — Букурешт -— Црно Море (Одеса) и огранци: Београд — Ниш Цариград и Ниш — Солун — Атина;

Скандинавско полуострво — Берлин — Праг — Будим-Пешта — Београд — Солун (Егејско Море) — Кајиро, са огранком Ниш — Цариград;

Петроград — Варшава — Будим-Пешта -— Београд — Солун (Егејско Море) — Кајиро, са огранком Ниш — Софија — Цариград.

И највећи европски пловни путеви, такође налазе се на територији Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца протичући, једни са запада на исток, а други са југа на север и обратно: Дунав, најважнија европска пловна река од међународног значаја и његове притоке, такође важне у погледу пловности, као: Драва, Тиса, Сава па чак донекле и Морава и Дрина, и пловни канали: „Краља Петра“ и „Престолонаследника Александра“.

Из ових разлога Краљевина Срба, Хрвата п Словенаца заузима један изузетно важан положај у великом међународном саобраћају: служи као раскрскица између Запада u Истока, и, Севера и југа, и даје јој карактер транзитне земље (раг ехеПепсе) и то првога реда.

Железничка мрежа.

Једна јединствена железничка мрежа, у правом смислу те речи, У сврху рационалних земаљских потреба као и с гледишта ефикасне и рационалне експлоатације самих железница, у ствари и непостоји у Краље-