Godišnjica Nikole Čupića

279

мао реформаторе, више показивао правац реформи, а није сам истакао пзвесне јасно постављене основе за нову науку, или нову Цреву.

Могло се запитати онда, као п сада по негде:

Од куда једном човеку власт, да проловеда. реч божју» Ко му је дао право, и одкуда му освећени значај, да претреса основе духовног и верозаконског живота људевог, да по свом нарочитом мишљењу објашњава, догме и упућује на поправке и измене установа, црЕвених 2 Зар може и сме когод други то да чини, мимо званичних представника вере, мимо паце и владика римских 2 И ако се то допусти, шта ће онда ОВрн од Цреве и свештенства римског 7

Нек буде што му драго! Абелар се о томе не брине. Црква и свештеник утрпали су се између њега, и Бога. Он их уклања с тога светог места, у колико му се види, да опи положај свој на зло обрћу, да му сметају.

Абелар проповеда верозаконску слободу. Он подрива духовне повластице и потврђује дедима личну самосталност хришћанина.

До овога доба, римска Црева није гонила Абедара, но се задовољила да мотри на његова кретања и да помаже његовим противницима, сматрајући ту ствар у неку руку као калуђерске свађе. Но од како се огласише његове проповеди п чудан успех његов у Параклиту, Црева се узбуни. Она позна опасност и прозре у последице његова, рада за њезину владавину. Па не овлевајући пусти на њега своје слуге. Ловци угдедају дивљач, и њихови керови нањуше траг из далека.

Противу Абелара устане св, Бернар из Клервоа, слава римске Цркве у 12 веку, калуђер који је

" В. Сатше Магге, Навфојге роријаге дев гебогтајецкв. Т. П.