Godišnjica Nikole Čupića

279

мао реформаторе, више показивао правац реформи, а није сам иставао пзвесне јасно постављене основе за нову науку, или нову Цркву.

Могло се запитати онда, као п сада по негде:

Од куда једном човеку власт, да проповеда реч божју Ко му је дао право, и одвуда му освећени значај, да претреса основе духовног и верозаконског живота људског, да по свом нарочитом мишљењу објашњава догме и упућује на лоправке и измене установа црквених 2 дар може и сме когод други то да чини, мимо званичних представника вере, мимо папе ин владика римских 2 И аво се то допусти, шта ће онда УН. од Цркве и свештенства римског 2

Нек буде што му драго! Абелар се о томе не брине. Црква и свештеник утрпади су се између њега и Бога. Он их уклања с тога светог места, у колико му се види, да они положај свој на зло обрћу, да му сметају.

Абелар проповеда верозаконску слободу. Он подрива духовне повластице и потврђује дедима личну самосталност хришћанина.

До овога доба римска Црква није гонила, Абелара, но се задовољила да мотри на његова кретања и да помаже његовим противницима, сматрајући ту ствар у неку руку као калуђерске свађе. Но од како се огласише његове проповеди п чудан успех његов у Параклиту, Црква се узбуни. Она позна опасност и прозре у последице његова рада за њезину владавину. Па не оклевајући пусти на њега своје слуге. Ловци угдедају дивљач, и њихови керови нањуше траг из дадека.

Противу Абелара, устане св. Бернар из Клервоа, слава римске Цркве у 12 веку, калуђер који је

'" В. Сат е Мате, Назројге роријајге дев гегогта(ецгв. Т. Џ.