Godišnjica Nikole Čupića

ће и она смело поћи светлом стазом којом се кретаху Холандија, Инглеска и друге слободне државе тога доба. Један од најзнатнијих поборника пољске независности противу Рима био је велики властелин Јан Остророг, који се борио и противу немачког елемента у свештенству пољском и противу немачке проповеди у пољским црквама '). И само свештенство у Пољској поче за неко време живо истицати мисао о слободној »народној Цркви«. Тим путем за цело Пољска би наставила свој развитак из ХЛ и ХУ века, те и познија њезина љута омраза с Русијом по свој прилици не би се могла појавити, бар не у толиком обиму. Но не потраја дуго, а римској Цркви у друштву с аустро- немачким царством пође за руком, те поврати и појача своју моћ у Пољској. Највећи противпик чешкој Хусовој реформацији, коју Јероним Прашки проповедаше у Пољској и Литви, био је краковски владика кардинал Збигњев Олесницки, који је отворено заступао пољски савез с Немцима, и да није њега било, по свој прилици тада би се Пољска и Чешка спојиле под једном круном. А пошто се ова велика политичка мисао западних Словена у почетку ХУ-г века растури, видимо за тим пољског краља, Казимира Јагелона, где у свом писму папи 1447 год. назива Пољску ђерманском нацијом (2егтатса папо, 2).

Римска Црква добро је провиђала опасности које њезиној влади прете од словенске народне Цркве, и од везе словенских народа међу собом и са источном Цр-

5) Влад. Ламанског, Виднне дћатели, Славански Сборникђ, 1. СПтбр. 1875. стр. 536.

2) Ламански, на истом месту.