Godišnjica Nikole Čupića

47

противу Францеске флоте код Трафалгара рекао је просто: „Војници, надам се да ће сваки од вас вршити своју дужност.“ Тако и у прогласима вођа холандске и америчке револуције налазимо само позивање на закон божији, на дужност и на љубав према отаџбини. — Обично се значај прерођаја уметности и наука у Францеских писаца прецењивао, а значај верозаконске Реформе побијао. Но сами велики догађаји који се јављају од ово два века, као последице из та оба покрета, сведоче да. народи који прихватише реформу, одмичу знатго пред онима који се задовољише католичанством и тако названим прерођајем уметности и наука (н. пр. Францеска и Италија). Ова друга струја Новог Века значила је повратак узорима класичке грчке и римске старине, која се већ у своје доба пре две хиљаде година била преживела и немоћно гледала, како јој се огњишта гасе, и сами собом пропадају народи који су је зачели. А верозаконска реформа, то је повраћај изворима Јеванђеља које уништава ропство, разврат и насиље у свима облицима, а за друштвено ослобођење и за међународну правду даје здравије и природпије основе; оно је прво пресудно изрекло и до крајњих последица провело једнакост и јединство целога људског рода. !)

Што се тиче Францеске, доиста је жалосна појава што поновљене уметности и књижевност (Ренесанс) не могоше спречити страшни верозаконски покољ у вртоломијевој ноћи августа 1572 у Паризу. Као наставак овога мрачног Фанатизма појави се грозно верозаконско прогањање које доцније Луји ХГУ. „велики краљ“ сјајни „заштитник» уметности и књижевности која се њему

1) На земљи никада није било безазленијег и моћнијег, узвишенијег и светијег живота и смрти, него што су били живот и смрт Христова ([. у са Нап Ке. Пле гсепизећеп Ређзје еге. Т, 2.