Godišnjica Nikole Čupića

46

Гордост, лична надувеност, говори даље г. Лавле, крвно је омразила вође Францеске револуције, те се узајамно поклаше и изгибоше, у место да су се сложили да одрже слободу н републику. А у Холандији, Инглеској и Америци они који ослободише своју отаџбину од тираније, успели су у духу милосрђа, у духу смерности и узајамног попуштања, те се'сагласише и утврдише своје велико дело. Да би се основала слободна држава, Хришћанство и слободоумље пуританаца Пена и Вашингтона дају бољи спој и јачу грађу, него Верњиовљева, Робеспијерова и Мирабовљеза Философија. Пошто се у Францеској готово изгубише појмови о наравствености и дужности, остало је још само начело части, које руководи људе у односима међу собом и према држави. То су јасно

· и с тугом у срцу обележили Алфред де Вињи, Алфред де Мисе (Миззе, Тен (Тапе) и Прево Парадол. Францезг. више не руководи у јавним пословима закон божији, ни стојичка оданост према дужности. ни љубав према идеји отаџбине и државе, која је рушена и обезуважена у толиким револуцијама; но само га руководи питање части, а то је страх, да не би морао црвенети од стида за какво дело које се држи као срамно и недостојно. Но ова једина основа за вршење јавних и државних дужности слаба је као трска, а и појмови о части мењају се према времену и приликама. Читајте у Францеској све прокламације које су писане народу и војсци; свуда се истичу част и сујета као главни покретачи раду, борби

· и прегоревању.

„Војници, с врха ових пирамида четрдесет векова на вас гледају — рекао је Наполеон својим војницима у Мисиру, ступајући у борбу. Тако и другом приликом у Немачкој :, Војници, вратите се на своја огњишта. Вџ можете казати: био сам на Јени, на Аустерлицу !< А инглески адмирал Нелсон отварајући страшну морску битку