Godišnjica Nikole Čupića

об

Инглески пуританци у ЖХУТ веку у Инглеској поћајући првобитне уредбе у Цркви почеше и у држав| животу уводити демократске установе, које процвете особито у Америци. Још је Монтескије значајно ао: католичка Црква згоднија је за монаркију а протантска за републику. Чисто хришћанство корисно је боди а католичанство је њезин противник; то тврди ст римског првосвештеника, који данас у Х1Х веку тлашује начело своје непогрешности. Црква бејаше ста у почетку народна, демократска; доцније, са влаама поста аристократска, но ипак независна од једне ге и једног човека; затим са васелснским саборима и Форму уставне монаркије, па прикупљајући све више ст у једне руке доспела је до вршка теократије и детије, Најзнатнији проповедник неограничене краљевске сти у Францеској био је владика Босије, који тврђаше, Бог поставља краљеве као своје министре, који само лу одговарају и преко којих он влада народима. Викли.

им очима видео. Не давно имао сам прилику да из поузданих уста м и о српском православном народу у горњој Крајини, у епархијн дике Теофана Живковића веома немиле гласове у том погледу, на да у околини владичанске столице у Плашком живе годинама неко2 стотина невенчаних, ванбрачних парова по селима.

Што се тиче Босне, тамо се за цело јавна наравственост под ком владом боље очувала. И сами турски судови узимали су и су1 озбиљно преступе и кривице из јавног и породичног живота, па јетко било наћи блудницу у вароши а још мање у селу. Турчин је а0о држати по закону више жена, али је оштро осуђивао прељубу одвођеље. Но како ли ће сад бити од времена окупације цивилианом хришћанском силом % О том нам дају кобне знаке оне мрапојаве, које поменусмо у Славонијп. Па зашто чувени белгиски чник додпрујући те живе ране на Физичком и моралном телу наа народа не потражи да сазна и каже, да ли тому нису донекле ок милитарија и католичко свештенство, које живи без породице, родире у свачије породице "