Godišnjica Nikole Čupića

~

из СРБИЈАНКЕ 117

Овим се циља на ону издају, коју је тобоже Вук Бранковић на Косову извршио. |

57), Премда, иако издајник добру се (с ") да не нада,

Овим се циља на ону казну, која је постигла Вука Бранковића као народом жигосаног издајника на Косову. Њега је на име српски народ проклео и још проклиње у својим песмама о Косовском боју.

Сами пак Турци имали су обичај, да казне сваког издајника, који би им у рату добегао. На име пошто се његовим исказима у своју корист послужише, они су га просто убили „зато, што у будуће може и њима постати неверан, кад је своје сународнике у часу опасности изневерити могао.

65, као издани нека (нек') се трпети (трпјет', сносити) напрегну (упну, ле т. ј. Као издани нека се упну да трпе

Овим је исказана мисао, да на Косову издани, па побеђени Срби морају се упети, да трпе своје ропство као посљедицу ове издаје.

') јагањцима. (јањцима, кроткима) нама (нам') курјачнима (курјачним', вучијима, са вучијом нарави) бити т. ј. И јагањци да буду нама, који смо курјаци;

79), арка, леђа, заштита, ослонац, задња потпора.

Овде се има разумети, да је Мухамедова вера прави ослонац или потпора турскоме господарству над хришћанско - српском Фукаром.

Мухамед [571—632), син Абдале и Амине, био је оснивач једне нове монотвистичке вере, која својом суштином представља смесу Мојсејевог и Христовог учења, али вешто прилагођену карактеру и обичајима његових арапских земљака.

Ова вера, која у својим приврженицима одгајива беспримерно презирање смрти у боју, брзо се распро-. стрла по Азији, АФрици и најпосле Европи. У тим частима света, осим у других народа, Мухамедова је вера нашла сљедбеника и међу Србима Босне, Херцеговине и Старе Србије. Но има и Бугара, који су примили мухамедство. Они се зову Помаци.

Ближе о животу и суштини учења Мухамедовог · Види: коментар на „Непрекид“, прва част Србијанке.