Godišnjica Nikole Čupića

ПУТНИЧКЕ БЕЛЕШКЕ О БАЛКАНСКОМ ПОЛУОСТРВУ 127

„јагњетином, певајући какву народну песму или „причајући какву стару причу. Али кад приђосмо „ближе, био сам заиста зачуђен, угледавши међу „њима Турчина седе браде који је усред њих седео „као вештац, држећи пуно крило каменчића, а у „руци перо, хартију и мастило, свакоме одређујући „колико има да плати и објашњавајући им како „сваки треба да промени по пет оних каменчића „у грош и да сутра у исто време донесе, иначе ће „бити везан и одведен на галије. Тај Турчин је, „дакле, разрезивао и купио харач или главницу. „Могло би сео тим пастирима забележити и друго „штошта. Отада. нпр. нису њихова, него су ве„лике турске господе, којима они дају десетину од „млека и јагањце као приход, а сами морају изми„ривати све дажбине државне на то стадо. Камен„чића за промену у грошеве пало беше на те јадне „људе 413.

„Ови пастири живе у колибама, начињеним од „морске трске, коју они уплету заједно са кољем »да би се заклонили од кише, а кад обрне ветар „6 друге стране, и они обрну врата колибе, тако „да ватра дође напред. То су њихови зимњи ста„нови кад их снег натера да с планине сиђу Е мору, „јер су лети њихова села на планинама, где своје „овце пасу на миру. Зиму пак проводе заједно „са женама и децом у тим колибама.

„Хаљине су њихове начињене од чохе која се „тка од масне вуне оваца њихових. Носе велики „огртач или горњу хаљину с капуљицом, која им „виси низ леђа, ако је на главу не метну. Капа „им је на глави нека врста шешира од сукна, „плитка и пљосната, везана каишима испод браде, „и на вољи им је да је збаце и наместе врх капуљице