Godišnjica Nikole Čupića

968 ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ

праснит “ снажних грчења, потреса и дрмусања мишића на махове. То и чини, да поред ње акробатика не може захватити корена, чиме би циљ Физичкога васпитавања био изгубљен из вида.

Поменуте полуге показале су се као изредна гимнастичка направа.) Без ње не би требала да буде ниједна гимнастичка вежбаоница. За лагано истезање мишића у екстремитета и навикавање тела на повољна кретања, она је подеснија него и која друга гимн. справа. За вежбања у висењу и ослањању, ова направа има ту добру страну, што руке не морају непосредно носити целу тежину тела, већ им ноге могу у томе помоћи у сваком тренутку. Она је још нарочито корисна за вежбање и ојачавање трбушних мишића, док у немачкој уредби нема, ниједнога вежбања за тај циљ, што јој чени осетан недостатак. Кад се предњи део стопале провуче иза једне полуге, и тело гимнастичара, који седи на клупици, назад савија, трбушни ће се мишићи опружати, а при исправљању скупљати; и то вежбање, у колико је корисно за мушкиње, у толико много више за женскиње.

Шведском се гимнастиком може свако вежбати, јер су, врло паметно, искључена сва она напрезања, и усиљавања снаге, која може предузимати само мањи број извежбаних гимнастичара и снажних младића. Шведска гимнастика не само што не искључује, већ напротив, нарочито прикупља ону слабу децу и дечаке, којима би се, због слабости или какрих телесних мана, морало забранити вежбање.

5) Полуге су 3—4 см. у пречнику, с крајевима у зиду усађеним, а поређане су једна над другом од патоса до на 2 м. висине (12—14 на броју), и то тако, да се између зида и њих могу провући прсти при обухватању полуге, као и предњи део стопале.