Godišnjica Nikole Čupića

ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ 311

тра то као велику почаст, и има право да на шеширу носи боју свога универзитета.

„Енглески студенти, који велики део дана проводе у слободном ваздуху, заморавајући се играма, лакше се могу руководити него наши, — вели ЉМосо. Нико се пе сећа да су се на енглеским универзитетима дешавали „страјкови“ или упорности и побуне. У телесном се вежбању находи изврсно средство да се ускипела младићска снага истутњи; напрезање је корисно средство против многога зла, а гимнастичке су игре изредна школа за дисциплину“.

__У Енглеској се држава не меша у питања о васпитавању. У њој ни универзитети, нити друге школе, не потпадају ни под какво министарство. Оне су све у рукама приватних лица. Тако јен _ са заводима за опште васпитавање или „колежима“, који одговарају нашим средњим школама или гимназијама. Говорећи о васпптавању у колежима, Мосо вели, да се дечаци у њима добро васпитавају, „јер енглеска омладина,- поред знања, доспева до јакога, осећаја части и самосталности. Енглези уче мање него ми, али су они способнији за рад. Карактерно је у њиховом васпитавању, да полажу велику важност на многе ствари, које су код нас сасвим занемарене, а напротив, ствари, које се нама чине да одговарају главном циљу, немају за Енглезе ни· каква значаја. То се најбоље ·види из годишњег извештаја Бинчестерске школе, која даје тон свима осталима“...

Између осталих напомена о тој школи, Мосо вади из поменутог извештаја њеног ове забелешке за месец Мај: