Godišnjica Nikole Čupića

ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ

313

играче тамошње. Најпосле, 3. Јула долази на сцену најважније позорје, које завршује сезону у Лондону: утакмица у крикету с ученицима Ебоп-колежа на лордовом сттекећ стоцпд-у“...

„Доживео сам да видим у једном енглеском заводу, да су јутарњи часови били за игре одређени. То је баш супротно ономе, што ми у Италији чинимо с часовима гимнастике. Кад сам ректора упитао за основ оваквог наређења, добио сам одговор: да се у играма треба вељбати док су деца најсвежија и најхитрија, и да за учење још вазда остаје довољно времена!“...

» О умном претоваривању писано је у последње време толико, да је непотребно улазити у то питање опширније... Једно ме само узбуњује, што програми школски на континенту нису ништа учинили, да се снази и јачини тела што је могућно више помогне... Од свију погрешака, којима се мо: дерно васпптавање одликује, ова је најтежа. Од свију неприродних односа, који су непријатељи здравственога развитка и с којима данашње друштвено уређење пма да се бори, овај је за највеће сажаљење и покуду... Прекомерни рад у нашим школама пресађен је из немачких, а нисмо се ни обазрели на то, да су и у самој Немачкој чувени педагози, међу којима је пи Јгезе, изнели доказе у својим сплеима, да енглески метод заслужује превагу над њиховим, јер отклања прекомерно напрезање умно... Ми емо, на континенту, појмове о сваривању и гутању променили; ми целога дана кљукамо децу јелом, које не могу да сваре, ни да га као храну употребе, а тиме им пленимо време, које је најдрагоценије за развитак њиховога тела.... У исто доба, кад радничка класа диже узбуну,