Godišnjica Nikole Čupića

ФИЗИЧКО ВАСПИТАВАЊЕ 399

Још пре 30 година писао је Швајцарац Љекер својим земљацима: )

„Право државно благостање находи се у здравим и крепким грађанима; они више вреде него све благо у државним благајницама. Такви грађани. „мало требају; само је слаботињи потребно много.

„дуго живети јесте дужност; здравље и снага прве су врлине.

„Школа не еме бити немарна према здрављу дечјем; не сме ту дужност отуривати од себе и остављати је другима. Школа има да нам врати децу бољу, него што их је примила; иначе није достојна да се назове гиколом тј. заводом за васпитавање и образовање; иначе би је требало презриво звати ф абриком за. читање, писање и рачунање никако другчије. Школа нам може дати децу бољу, ако је то права школа, ако човека схвати као елину, ако у довољној мери обухвати васпитавање и снажење тела, као год и неговање духовнога образовања“... Говорећи о постанку немачке и шведске гимнастике, видели смо да су творци њени, Јани Линг, били руковођени жарким патриотизмом у енергичном заузимању око увођења и распростирања телеснога вежбања у њиховој отаџбни; видели смо, да их је родољубље. њихових народа пригрлило у данима опасности за земљу, у данима, када се требало спремати за одбрану имена и слободе своје отаџбине.

Наше родољубље не може бити мање од њиховога; данашње прилике српскога народа нису боље

5 Пт. Ветпсћата Вескет, свештеник из Линтала, у свом делу:

„Реч о школовању, с нарочитим погледом на телесно васпитавање“, 1868.