Godišnjica Nikole Čupića

168 ВАСОЈЕВИЋИ, ПОЛИМЉЕ, МЕТОХИЈА

стране планине и пашњаке, као: Дечанима, Св. Стевану, Св. Аранђелу, па чак и Ов. Гори, те ови манастири имађаху некада своје планине, катуне и своје станове, па чак имађаху по катунима и своје воденице за мливо чобанима.

Данас манастири немају својих планина, „немају катуна, немају станова, немају ни стоке; све је то у арбанашким рукама приграбљено, подијељено на племена и на нахије, и свака нахија има своје планине и свако племе своју планину и своје катуне. Катуна пак може имати у једној планини од једног до десет, што зависи од простора планине, јакоте племена и разгране овога, а има племена која имају и више планина, које са својом стоком не могу да опасу, због тога та племена узимају и туђу стоку под „ћесим“, или дају планине под ћесим (аренду).

У опште рећи: катуни су за живот свију жи-.

теља комског подгорја, што је душа тјелу.

Катуни су по планинама, они љети тако оживе, да њихова живост надмашује најживље село, — нешто налик сточнога вашара.

Катунски живот настаје с пролећа од издига у планину и траје до здига с планине у јесен 4-5 мјесеци, а зависи и од времена, од како снијег окопни и планина озелени па докле захладни, а највише до св. Томе, када се и најупорнији планинац мора да врати у село и на зимовник, гдје је овај спремљен.

Станова по катунима има добрих и слабих. Станови су добри оних племена, која имају своју планину, а слабији су оних племена, која узимају планину под ћесим.

Спрема за издизање на катун опажа се јот _рано с прољећа, а та се састоји у прибору разних

12 Д

у њи ата о МИ 4. 1 а ава да ова ти

(Ела =