Godišnjica Nikole Čupića

930 ШКОЛЕ И ШИРЕЊЕ ПИСМЕНОСТИ

теријалу, што га нам оставише његови биографи, видећемо да је и сам врло благо поступао како према народу, кад га је учио вери, тако и према својим ученицима, учећи их и упућујући знању и законима цркве. Није чудо што би се дало претпоставити да је и у држави Немањића поступање наставника према деци било такође благо, јер такво понашање налазимо у непосредној близини Немањића државе. Тако Дубровчани кад траже себи учитеља за децу добро твораху очи кога ће узети. За учитеље су расписивали и постављали нарочите. услове. Тражили су за тај посао спремне и погодне људе. У старом архиву града Дубровника (Љеш те е сешпа д1 Геуапфе) налази се између осталога и оваква једна белешка. „да добро, славу и корист града и грађана наших много смо ради да имамо у овом нашем граду добра учитеља навикнута добром понатшању“.") А на другом месту ову белешку: „Исто тако да се може наћи добар, ваљан и спреман учитељ граматике вичан колико граматичкој науци, толико и реторици, читању писаца у прози и стиховима, човек угледна живота и добре нарави.““ Српска држава под Немањићима, особито за време Милутина и Душана силна и напредна, у сталној

ког и латинског језика предаван је јеврејски и арапски. Жерсон је рођен 1363. од незнатне породице у Жерсону код Ретела (Кетће!). Учио се у париском колежу де Хауагге. Поставши канцелар универзитета после Рлегте-а ФАПу-а показа у својим предавањима ванредне подобности, велику спрему и необичну мудрост. Чувен је као борац против јеретика, особито на пизанском и костанском сабору. Написао је више чувених дела. Умро је 1429. год.

') Рег ђепе, ћопоге п ФЧезго де Ја ска е стада позил, тоно рташовт зашто Фе аџег 11 дпезја позггта стаде ипо ђопо рашлсо е совшпајо шастофго 41 зсоја.

2) Е6 зиптепје де розвег «#гпуаг ипо ђопо уајепје еј Фоско штасто Че статанса дпапо т гебћотса еБ пе] Јетег деј апског бапбо за ргова дпапфо та уегвђ ћошо де ђопа ума сова.