Godišnjica Nikole Čupića

938 __БЕЛЕШКЕ_О_ВАРИЈАНТИМА СРП. НАРОД. ПЕСАМА

тање, он помиње још да је таких песама могло и бити, па да опет не буду у своје доба забележене, јер се скупљачима, међу којима је било доста и људи свештеничкога реда, чинило потребно насто-, јавати да се таки елементи у певању народном што. пре забораве.

Не залазећи ни сами у расправу тога питања а на овом месту, поменућемо тек са своје стране да је за потпунији одговор на њ пдтребно узети у вид и то, каквим су начином уопште библиско-легендарне теме постале предметом народнога певања, као и како стоји према таким народним песмама дубровачко далматинска књижевност у делима најбољих својих представника, за које се обично држи да им усмена народна књижевност није била непозната.

Што пак овде поменусмо уопште то питање, учинисмо само с тога, што за истраживање варијаната народних песама садржине библиско-легендарне стари записи не пружају готово никакве грађе, те се у поређењу може чинити опит само с Вуковим песмама пи песмама познијих скупљача.

Али се при испитивању таких варијаната нема уопште шта много рећи. Вуковој песми „Свеци благо дијеле“ одговара у Петрановића песма „Анђели благо дијеле;“ Вуковој „Огњена Марија у паклу“ одговара у Петрановића „Пречиста Марија и свети Аранђео у рају и паклу“; песми „Свети Никола“ у Вука одговара у другом зборнику „Слава Св. Аранђела“; према „Кумовању Грчића Манојла“ стоји „Невјерно кумство“; према „Часним крстима“ „Како су нађени часни крсти“; песми „Како се крсно име служи“ одговара песма „Кад крсно име служиш не сједај“. Овим, наравно, није исцрпено набрајање