Godišnjica Nikole Čupića

258 __БЕЛЕШКЕ_О_ВАРИЈАНТИМА СРП. НАРОД. ПЕСАМА

слике од ове у којој се Лазару предају атрибути више моћи за даљу одбрану царства.

По чистим народним традицијама убица бива кажњен, као и историски Алтомановић; и теку преради Орбинијевој и Троношчевој он из појамних разлога добија награду. Али, што је интересантно, и они га шаљу у албанско-зетске крајеве, куда се склонио и Алтомановић.

Што се тиче имена Вукашиновог убице, он је свуда назван Никола, осем код Троношца коме се учинило згодније да од рђаво прочитаног презимена у Орбинија начини име Арсоје или Арсеније. У ствари Орбиније је презиме записао на Хрсојевић. Име Хре — Хрређ — није ретко мушко име у старим споменицима; оно се налази и у доба Милутиново и у доба цара Стевана Душана. па је познато и у Дубровчана. Тако исто и презиме Хрреовићђ. (Мотшпепба зегћјса, Гласник ХШ, ХУ.) Али Николе Хрсојевића нема у старим споменицима; нема га ни у сачуваној народној традицији. Место њега песма зна за Николу Томановића — Николу Алтомановића, крвног непријатеља Вукашиновог, човека чиј је живот и рад управо историски нацрт на који је народна традиција бацила своју боју.)

Према свему томе интересно је пратити, како се народно причање и певање о смрти краља Вукашина поступно улепшавало и чистило; како је народ, ма и доцније, сазнао, значај маричке погибије; и како је Вукашина узимао у заштиту, докле га није извео на Косово да ту у најпопуларнијем боју да главу за Српство поред беспрекдрних витезова косовске погибије.

1) Год. 1462. спомиње се код Вучијег Трна и Марко Атдмановић. Шаф. Ратку 90.