Godišnjica Nikole Čupića

284 __ЕЕЛЕШКЕ О ВАРИЈАНТИМА СРП. НАРОД. ПЕСАМА

Тада се Јела казује мајци која умире „од весеља Јеле и Ивана“.

У збирку Богишића узете су само оне песме које су записане, већином у Приморју, с краја ХУП и у ХУШ веку. Према томе је песма, које се сећа Милићевић, у доба записивања прошлога и претпрошлога века била у Приморју таква каква се налази у збирци Богишића, али је у српским крајевима источно од Приморја она била, из познатих разлога, лепша — онаква какву показују стихови којих се сећа Милићевић. У њима још место Јелице долази Марица.

Ова паралела сведочи још и како су поједине лепе песме народне збиља биле својина свега српскога народа. Ту у исти мах имамо слику чудноватог заборављања једне лепе народне песме у јеку њене савршености. Колико ли је још таких песама пропало!")

Ж Ж ж

Стварање варијаната, у којима се садржина чува и памти али се имена измењују, јесте поглавита појава у динамици народног певања. Таквим је варијантима народна пеезија најбогатија.

Садржина је у песми популарна, или импонује поетским склапањем које је у њу уложено, и она се памти, не неокрњена али у основи, и више од тога, сачувана.

Личности се мењају по правилу, да чувенија и значајнија имена побеђују и потискују провинци-

1) Још се једном, пре петнаест година, чула ова песма и то у Ужицу, али у са свим исквареном облику. В. Годишњицу УП. стр. 851.