Godišnjica Nikole Čupića

ЕТНОГРАФСКО ГРУПИСАЊЕ 5

Мора, који је у далекој прошлости давао па још и данас даје скоро свима поморским народима најбоље и најсмелије мрнаре, није сам никада могао постати поморски народ. Он је имао у себи за то погодаба, али су му орографски односи у динарском и албанском планинском систему стајали на путу да их примени и развије. Но и ако су ове сметње биле јаке у прошлости, и ако су остале до данас несавладљиве, не треба узети да ће остати таква и у будућности. Погрешно би било сматрати да је српски народ лишен за навек да развије јак саобраћај на западној обали Балканског Полуострва и, шта више, да постане јак на Јадранском Мору. Развитак технике и саобраћајних средстава учинио је човека независним од теренских тешкоћа у толикој мери да се може рећи: оне данас скоро са свим ишчезавају. Одстојања, која су пре била велика, данас су постала мала; планине, које су пре биле непроходне, данас их пролази човек седећи или спавајући за неколико сати пили минута. Само две железничке пруге, које би из Србије полазиле и на двема тачкама јадранске обале на море излазиле, биле би у стању да уклоне све досадање орографске препреке и да споје Србију с Јадранским Морем јаче него што је с њим спојена Аустрија преко Истре · и трстанског залива.

На источној и југо-источној страни Балканског Полуострва имамо друкчије орографске, па доследно томе и етнографске односе. Од пет планинских система два су од њих, балкански и родопски, који у главном испуњују његову источну и југо-источну страну. Овде је и карпатски систем, али површина, коју он заузима на овом полуострву, сразмерно је врло мала. Балкан је веначна планина «с једним венцем и многобројним подесним прелазима. Он се пружа у правцу с истока на запад а на српско-бугарској граници узима правац северо-западу.

а