Godišnjica Nikole Čupića

1:50) ГОРЊИ ИБАР СРЕДЊЕГА ВЕКА

очајно стање међу хришћанима, и ако је било шумских Хајдука. О несигуности пута и мноштву хајдука јавља из Прокупља у Дубровник и Матија Павловић, драгоман дубровачког поклисара к цару турском од године 1603.'

Као знатна места до Копаоника, у санџаку зворничком, Хаџи-Калфа помиње Брвеник |Перауник) и Павлицу |Палавицу), а за Зворник каже да га је султан Мехмед освојио 1455—56. године ; али рекао бих да је ту нетачна година, јер биће вероватније да је Зворник освојен тек 1459. године, када пи Смедерево. Како је Запланина рудник) припадала кадилуку Куршумлији, у санџаку Алаџа-Хисара |Крушевца), то изгледа да је Копаоник био тромеђа санџака вучитрнског, Алаџа-Хисара и Зворничког.“

„Мир који је настао на Балканском Полуострву у ХУ веку и који је трајао скоро два и по века, био је време многих преображаја, којима је данас тешко крај ухватити“ — вели Новаковић.“ Па ипак кроз свеколику тмину што тада у сенци османског царства скриваше стару област Горњег Ибра, избија по гдекоји зрачак историјске светлости, осветљујући гдешто и сам унутрашњи живот њених становника. Срби су у ХУ веку изгубили своју народну државу; али је остао сам народ на свом огњишту, снажан а вредан, јаких моралних особина, који чува свога ближњег, штује своју веру и потпомаже цркве и манастире. А обнављањем пећске патријаршије 1557 године, које изради побожни калуђер Макарије уз припомоћ свога брата, Мехмеда Соколовића, великог везира у султана Сулејмана Сјајног, повраћено је духовно јединство у народу српском, а побожни калуђери, путујући од места до места ради купљења милостиње за одржавање старих краљевских и царских задужбина, учвршћивали су још јаче ту везу хришћанске и још више српске вародне заједнице.

' Сноменик ХГ.

2 Споменив ХУШ, 857—88. 3 Споменик ХУШ, 61—62. 4 Глас ХХХТЕ 892:

пајђољ рољејћ ~ коза да

А мало де рсаљс ла. завадано зљос о. даља