Godišnjica Nikole Čupića

УУ ГОДИШЊИЦА

Примери овакога прелазнога живота између скитачког п сталног данас су у Србији у Цигана врло чести.

Напомињем да у скитњу ретко иде по једна циганска Фамилија за себе, већ увек по неколико у групи. Ове Фамилије не живе у Бог зна каквом пријатељству, али се п не мрзе; свађају се, али ипак воле да су увек заједно.

Па ни сви настањени Цигани нису се изједначили са својом српском околином. Многи и од њих још престављају прелаз из скиталаштва у настањеност. Ово им се најбоље види на становима. Давно настањени Цигани имају кућа које се или нимало или врло мало разликују, и то простотом и сиромаштвом (а негде ни тиме) од околине у којој живе; а станови скоро настањених Цигана су колибе и земунице, које често напуштају, па или на истоме месту или на коме другом, које им се боље допада, граде себи друге. — На основу станова човек би скоро са сигурношћу могао рећи је ли циганско насеље скорашње или давнашње.

Па и по оделу и занимању може се тако исто судити. Док је код скитача одело свакојаке врсте, онакво какво испросе или зараде, дотле давно настањени Цигани пмају одело околине у којој су. Док се скитачи баве обичним својим циганским занатима: ковањем, свирањем, прошњом, продајом коња ит.д. дотле давно настањенп у многоме напуштају ове послове, нарочито по селима, па се лаћају и послова своје околине.

Има давно настањених Цигана код којих је скоро све као и у Срба: и куће и унутрашњи ред и судови. Често они имају и читавих села као што је село Трмчиште, близу Крагујевца, у којима имају и кметова и одборника, све као и Срби. |

И кад се настане Цигани воле да су у заједници, те је отуда свуда и по селима и по вирошима увек издвојена њихова махала негде у крај. Она се отуда зове Циганска махала: Над тима махалама одређује власт по једнога Циганина који помаже власти у управљању над Циганима, п који се зове цигански кмет.

1 Бранислав Ђ. Нушић говорећи о становницима Косова вели: „Цигани, којих има и Православних и "Мухамедоваца живе и по градовима и селима, ·

занимајући се ковањем и свирањем., Свака варош "ма своју „Циган махалу“

која је одвојена од осталит.

2 МИ у Турској власти одређују по каквог отреситог Циганина да води | брпгту о Циганима. У Нилу су за време Турака Цигани у махалама имали