Godišnjica Nikole Čupića

а еј

ГОДИШЊИЦА

+. +

|

и тако хришћанство одваја и дели оно што је у цело

античко доба било нераздвојено; спољни правни и др-

жавни живот одваја се од религије, која све више постаје ствар унутрашњег уверења, ствар духа. Осим тога, одвајања народа и државе од религије, хришћанство је, као први духовни принцип нових историјских народа, донело и први принцип једнакости људи — једнакости пред богом; оно је омеђило односе између људи

— између оца и сина, између супруга, и уклонило многе =:

аномалије и диспропорције које су постојале у античким

друштвима.

3. Религија је и први морал, као што су некада цео живот човеков одређивали богови, тако су религиозни прописи били прва морална правила и заповести, који су одређивали све понашање човеково; етичка дужност првобитно није одвојена од религиозних спољ-

%

них радњи култа, морална савест од религиозне савести. _ Судбина и божја воља јесу први принципи радње чове-_

кове и кретања.

А. У то првобитно митско доба кад је религија, као духовни принцип свега, владала свим, одређивала и живот, и мишљење, и осећање, те по томе кад се теорија још није одвојила од праксе и живота, као и

морал, није ни право било одвојено од религије; оби-

чаји, освећени религијом, обухватали су и све право, као и сав морал. Па и доцније кад су друштва људска дорасла до закона, први закони долазили су од богова. Крићани су приписивали своје законе не Миносу него Зевсу, Лакедемонци не Ликургу него Аполону; код Римљана Нуми је диктовала законе Егерија, једно од најмоћнијих старо-италијских божанстава ; Етрусци су добили законе од бога Тагета, Мојсије од Јехове. Тако код Грка и Римљана, као и код свих оријенталних народа, право и закони нису у прво доба били одвојени од религије, него су били саставни делови њени. И првобитно закони нису били писани, него су били преношени с оца на сина заједно с религијом и формулом молитве; они су били само религиозна традиција; и кад су их почели записивати, прво им је место било у светим религиозним књигама, између молитава и обреда. Тако су стари законици били зборници обреда, литургијских правила, молитава и уједно и грађанских за-