Godišnjica Nikole Čupića

Дубочке русаље | _ 237

чило болесницима чиме ће се и како излечити. Сем тога и саме менаде или бакхе такође су прорицале. Замишљало се да ове, надахнуте самим богом, долазе не само до екстазе, већ и до пророчанске моћи.

__У дубочким русаљама ваља разликовати оргијастички хор и свирку са бесном игром, песму, управо басну и егзорцистичке радње самога кола с једне стране, а са друге падање или екстазу, душевни тренутни поремећај падалица. Тако израз русаље значи празник духова, обичај падања или падајућу болест, падавицу, несвестицу, па онда и саме падалице, најзад (по Е. Пате, Мошуеап 41сЕ. гоштат — Рапсаљ 5. У. Кизаји, а како га наводи др. Ђорђевић. Кроз наше Рум. стр. 81) водене нимфе, ваздушне духове који проузрокују буру и велике ветрове, за које легенда вели да су то три краљеве кћери, које мрзе људе, јер су их они презрели, и од којих се жене чувају носећи уза се пелина.

Раније смо већ поменули о погибији неке краљице пред дубочком пећином, чиме народ тумачи откуда падање у Дубокој. Ово ће пре бити прича којом се радознали а непосвећени на брз начин могу задовољити. На овакво нас мишљење наводи једна белешка у Милићевића која потиче из предања о краљичким обичајима и у Подрињу, али се у многоме коси са русељанима у Звижду. У кнежевини Србији [стр. 515] налазимо: „Краљица је још била покривена, и нико се није смео усудиши да је погледа у лице, јер је одмах морао умрети, ишши је било добро да се две краљице сретну, јер се морају исећи. У атару села Штварице има и сад место Краљичино. Прича се да су и ту среле две краљице, па се исекле све на комађе“. Из ове драгоцене белешке прво се може извести из онога факта и разлога што је краљица била покривена, да она представња извесну богињу, јер тај вео замењује онај облак којим су се у старих јелина завијали богови кад се међу мртве покажу, јер би иначе сјај и блесак њихове 6ожанске личности засенуо људске очи или би их уморио, као што бива са Семелом, Дионисовом матером, која гине кад јој се по њеној жељи показа Зевс у свем своме сјају; зато пророк Тиресије губи вид када спази Атину где се купа итд.!)

1) Опширније о тој сили божаствене личности без икаквог вела види 5. Кејпасћ, Синез, Мућез е Кећрјоп5, 1 316.