Godišnjica Nikole Čupića

244 Годишњица на лицу места видео, забележио, и напред саопштио, онда ће се видети сличност између падалица у Србији и ранијих хистеричних епидемија. Појава падалица у Србији продужење је старих и вековних појава хистеричне природе, унетих са стране у Србију, у влашки елеменат: Србо-Влахе. Русаљепадалице у Србији јесу наслеђем пренета, локална, хистерична епидемија, која се аутосугестивним путем периодично повраћа о Св. Тројицама, на истом месту, и у истим породицама, или бар у породицама, које су некада биле у крвном сродству. Падалице у Дубокој, у које подразумевам само оне под тачком 2. на стр. 94. болеснице су, хисшерична лица“. [96]. "Најзад у примедби на 95. стр. доктор вели да су му говорили да има оваквих истих наступа, четвртком после Духова, и у Брњици, у срезу Голубачком.

Али... „причао ми је, вели Г. Суботић, Паун Стојановић да је његова жена Војка, јутрос код куће добила овакав исти наступ и да је остала у наступу плачући код своје куће, а он је дошао за карабаша и играче, да иду да је поврате. Војкина је мајка такође падала, а Војка је и девојком падала на овај дан. Она је родом из Дубоке, тако исто н њена мајка. Кад сам ја Пауна упитао, кад је знао да Војка има ту болест, зашто се с њоме венчао, он ми је смејући се одговорио: „што да је не узмем, — сваке ме године кошта 3 цванцика, па зар за то да је не узмем“ 2!... Он је тиме мислио на хонорар који се плаћа карабашу и играчима“ (80). Као што се види из овог Пауновог одговора, народ на падање, ову непознату болест, на овај хистерички наступ, не гледа као на какву страшну недаћу, а најмање као на какву опасност. Свакојако Паун и сви у тој околини ово сматрају као извесан део свечаности о Тројицама „када и св. духови падају“. Древно схватање ове екстазе, при којој се замишљало да је дух извесног божаства ушла у оно лице,:) нарочито женско, да му за кратко време прикаже блаженство што га на оном свету чека, (а што се тиче врачара оне ће отуда добити још већу силу им моћ за гатање, бајање и врачање), то је свакојако првобитни, основни слој целе ове појаве.

5 Об ашет 5 огрнв ест уејегез ршабап“, и! дец5, јп сшиз ћопогет _ заста Ша Неђап, тт ћопттет ттуадеге, Иа опиша тузгепа ћос зрестаззе ег уојшзве пето ез! ашп сопседа,, шЕ тузјае аћаша габопе сит питтпе сотивегетиг, ст. А. Плебјепсћ Мтћгаз Киге р. 93 54. Татвбогто, Пе аппацогшт даетогтзто, стр. 59.