Godišnjica Nikole Čupića

4

Дубочке русаље 2347 5754 251

"ногама се игра по такту. Пошто неко време тако поиграју, дохвате ћилим за ивице, дижу на њему болесника у виси узвикују. „Иди калушару!“ Затим се повлаче, вашаф улази у овај. круг, протаре болеснику чело, руке и ноге оним из чиније,

духне на њ са четири стране, да му мало сирћета да сркне,

па се повлачи. Играчи опет почну играти око болесника при чему га три пута прескоче. Онда оставе болесника и почну играти око лонца који је ту близу на чистом стољњаку. Обиђу „лонац трипута, фрула засвира брже, те и играчи убрзају своју игру. Сада ватаф стоји посред њих, даје им да сркну сирћета и прска их водом из лонца, па дошанувши им нешто нагиње "над њима заставу. Истом водом прска и болесника. Тада тек. _ватаф даје знак за праву русаљску свирку, за флоричику.!) Игра долази до врхунца, играчи играју као да су ван себе. На извесан знак из кола излази најстарији играч па штапом разбије лонац. Вода се распршти по калушарима као и по болеснику. У том тренутку болесник мора скочити и побећи потпуно излечен, а од играча мора пасти један или двојица. Без ове несвестице болеснику нема лека. Како овај скочи, играчи се окупе око свога палог друга. Само сада играју у супротном правцу. Пре тога пале играче положе на ћилим и ватар их попрска. Кад ови дођу к себи остали их поведу. Пали играчи морају се брже повратити, јер ако озебу, може их и смрт изненадити, као што се дешавало млађим људима.2) — Један калушар овако прича о свом паду: још док смо обигравали око болесника, осећао сам се као занет. Кад ступих ватафу да

1) Испор. Нерапр, Аз — стр. !29—130.

2) Ма да се лечење врши над непосвећеним и пред непосвећеним, дакле, јавно, ипак у овом се обичају сачувале неколике одлике древних мистерија. Тако ватаф је наследио свештеничко достојанство са нарочитом помпом и поштом у вези. Он ћутке управља само главом дајући "знаке, чак и хипнотише калушаре. Сем тога уп. онај необичан церемонијал. ни целивања, клањања застави, па венци. Име му изгледа изведено од имена Котилина свештеника, баптес, новогрчки вапшис. Болест се и овде замишља као какав демон. Зато му играчи вичу: Иди калушару ! гонећи га из болесника у ког од њих самих, и ако их их ово својевољно гГОСТОпримство може стати главе. Ово ће бити раније поменути корибаншизам, очишћење од лудила (тапјаз саћаг5)5). Пада у очи и онај њихов штап, који није ништа друго до ранији тирс, а овде у корибанта. замењује њихово копље. Најзад она тешка заклетва да ће и: вабраник чувати тајну, сасвим је у духу старих мистерија.