Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

vak aa ara ara a nn

Menahem John: Marginalija iz moga zapećka.

Mnogo smo već pisali o sebi. I ostajali nepoštemi. Kao. da nam se stvar izrodila u artizam. U bespuću sirotnih sredina pustismo, da nas ovake, olovne i tupe nosi struia neke Židovske renesanse.

Do danas ostasmo — izuzevši ledan omanji broj poicdinaca — dužni obračun samome sebi. Gdie smo, šta smo i kako ćemo. Zašto i čemu?

Naš nokušai radikalizovania svršio se donkihotski, i ako ie bio iskren kao reakcija poštenih predvodiča. Pa rekosmo, da se vratimo na stare staze. Samo što ni staze nemamo, vam, ako hoćete, nekoliko u meko tlo ugaženih stopa onih, što odmakoše pred nama. A treba nam puteva, utrtih iašim cncrgijama. Obračunaimo s nama: dokraia. Jer ćemo danas ili sjutra završiti u filistarskom kimaniu glavom ili fTrknuti u smijeru tangente. Nije prvi puta, da se ovo kaže. Ali ie vrijeme da se i učini.

Govorimo li o idealizmima ·-— zdie su nam? Govorimo li o nuždi — pa šta radimo? Govorimo li o sebi — gcdie li nam ie iskrema ispovijest?

U tiho zimsko predvečerie kopkam wu intimnostima svoje nutrašnjice i poređujem. I sve mi ispada neizgrađenmo. U ozbilinim stvarima harlekinada ie bliutava. Grdim sebe i druge i žalim. A čežnia bi da se uzvinjiava u Čistine golemih visova i u vihor snažnih okretalia. A udarcima krvi kao da odzvania skučena želia za velikim gestom.

Poput otrova siieče mozgom od časa u čas spominjanie ogavluka maših sitničavosti i balkanezerstva: i sve ispunia corčinom ovai moi Židovski bitak. Naviru slike iz povijesti jevreistva. Liče današnima. Gadne, nečasne — za neke nehotični uzori, a za druge opomena:

I wı toi magli dvostruko žudim za čistim zrakom. Kao da ie teško doći do nieca. A moraš sam da si pomozgnešTako tražim konzekvence svega. Osiećam da nijesu u sredini, nego na polovima: ili na liievom ili na desnom: u Ččistinama —

< =

Ne ide bez oslonaca. | iniciiativa niče iz nekih prediaktora. Kružeći okom sve naokolo, tražeći svijetla vrata zastaiem s osiećaiem dragosti i punoga respektovania kod onih naših u Erecu. Sto li se ne napričasmo o farmi zboz agitaciie i

95: