Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

ječima. Dok ie ona upijala tvoie slike i dok si gledao, kako njene oči vuku iz prostora meprostorme one likove, ne bi nikako bio mogao odlučiti: crpu li niene oči tvoje slike iz prostora ili ih {i crpeš iz mienih očiju.

Kad sam već iz pristoinosti i zbog opreza na čas prestao crpsti slike iz njenih očiju, da bacim pogled na nieniu maiku, bila je opet preda mnom ona, samo za nekoliko desetlieća starija. Vidieli su se tragovi mnekadašnie ljepote, ostalo ie mnogo nekadašnie gziblivvosti i zanimania. koje se mpokazivalo u čitavom porodičnom žŽivotu. Tu su se čitali kulturni ČascDis) i magazini, gutale su se pored pečemia i maijnoviić knjige, koie su rastrubili oni časopisi. Gospođa rašekolovic; bila bi me mogla lako blamirati na područiu lijepe književnosti, da se misam viješto prebacio na područja meni bliža i poznatiia, Zbog kojih sam i došao u Sv. Palanku. Čim mi se pričinilo, da sam dosta govorio o cionizmu i o Palestini i da sam tirie navršio Omu sitnu muijeru, koja ie maksimum kapaciteta i za prvoga i za posliedniega pristašu cionizma u Sv. Palanci. prebacio sam razzovor ma tlo gospojinskoga društva, koiemu je ona dakako predsiednicom. Imao sam da i nima zasebice govorim o aktuelnim pitaniima Žžidovske žene. Sad se na mene prosu kiša jadikovaka. Koliko ie dugo trebalo, da se uopće stvori gospojinsko udruženice! Niiedna gospoda niie mogla da shvati, što će im to društvo. A ipak imade i u Sv. Palanci sirotinie, koiu.treba podupirati. Pa akcie ı ima malo, a ono i društvo ne će nikad imati mnogo novaca. A ako i bude imalo mnogo movaca. zar me prolaze svaki dan kroz Sv. Palanku šnoreri na svom putu kroz sve općine Izraelove? Pa ako šnorerima daiu i općina i hevra i svaki Židov posebno, zašto ne bi dalo i gospojimnmsko društvo?” Zar to nile micve?

Jedva iedvice osnovaše prile rata gzospoiinsko društvo, Dri-· rediše nekoliko zabava, skupiše dosta novaca — i moradoše upisati austro-ugarski ratni zaiam pa tako izgubiše sve. Iza rata prirediše -opet zabave ı hvala darežliivosti i dobrome financiiskoni staniu i židovskih i nežidovskih gostilu skupiše opet liiepo imanie. U to se općina dosieti, da mora graditi hram. pa gospolinsko društvo dade sav novac u beskamatni zaiam. Da ie zaiam bio na kamate. dobivalo bi društvo možda barem kamate, ovako nema ništa. Od toga udarca nikako da se oporavi. ŽZabave više ne mogui Driredivati, jer nemia sloge medu gospodama. Nema dosta velike sale za zabavu — ler svaka porodica treba posebni stol, da ne mora govoriti s drugima! A u posliednioi gcodini ioš počela da konkurira omladina. Ako se roditelii svađaiu, prosto im bilo. Na omladinske zabave moraiu doći, ier ie na koncu predstave to jest Ha početku zabave živa slika, u koioi se pojavliuie ı šarenim odijelima sve, što ie mlado u Sv. Palanci od naimanie diece Da do havera predsiednika. Sad naravno moraiu da dođu sve maike, da vide svoie dijete u odiielu, koie su mu sašile za fu svečanu zgeodu. A kad idu maika. idu i OčeVIi.

Gospođa predsiednica ne zna, bi li psovala na tu konkuren-

242