Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

H. D. Nomberg

O U pedeset i prvoj codini namro ~ O (e. ii W/GURSGOV/I IFik, 1D}, Nombergi čovjek. kojeca je i široka čitalačka

· židovska publika znala kao ijed-

——

Za) nog: od riajiačih židovskih publiciSS sta i kniiževnika. Javio se u onom

literarnom krugit, što se pred kojih 25 godina bio skupliao oko Pereca, a uz Aša, Peisina i Weissenbergera bio ie i on nada židovske kniiževnosti, nada, koja se ı nekim područima zaista i ispunila.

·'Nomberg ide u skupinu najjasniiih, a podiednako i naisuptilnijih i nmaiprofinienilih publicističkih talenata, koie ie židovska žurnalistika brojiila u svoje. Pero niegovo niie moglo da podnosi nikakovu nakićenost ili manirštinu, ali ie odavala nadasve razborit i inteligentan mozak Živo je ıčestvovao u svim pitanjima židovskoga života u zadnjih 20 godina svejedno bila ona duhovna, politička ili dru štvena. Ali snu mu ponaibl:ži bili problemi, što se nijesu zavlačili u maglu budućnosti. nego su bili povezani sa Sadašnjicom, čak i sa svakidašniicom MWBio ie očiti realista, pa e Vierovao, da linde može Zaista zaokupifi prie sveča samo ono Što ie reahio i što im ie DOsvema blizu. U beletristici osvojio ie ugle/mo mieste mnogim novelama traine vriiednosti. Novele »Flieee!rann«, »Izmedu brda« i »Šuti, seio« broie i danas s pravom u naibolia diela židovske novelistike. Židovska se kritika mnogo bila bavila s niima i primila i: je s mnogo priznanja. Junaci Nombergzovh novela ponaiviše su liudi, u kojih ie duša suviše niežna i tankoćutna, a da bi se mogli da proguraju i smieste li svijetu borbe i gruboga utrkivania. Oni su u punom smislu Tiieči: »suvišni liudi«, ili što bi Hamsun rekao: »inostranci Života«; a pisac, u koga ima shvatania za duševmu suptilnmost, pušta ih da propadaju a da naročito ne jadikuie i ne okrivliuje ovai svijet. Smileši se jalovosti privatnegza učitelia Flievelmanna, koji se zanosi idealima i uznosi romantičkim raspoloženima. U suštini, Nomberg se gotovo priklania pesimizmu, ali snažna vitalnost, što se krila u miemu, silila ea ie, da ovai riskantan duhovni stav, koji gdiekad nagoni na punu iskrenost i krute lamentacije, obrati u Dponešto ciničko posmatranie svijeta i liudi. Neco, i Nomberze ie imao shvatania i osiećaia za vrileme i događaje, kad bi i po kojima bi se liudi uzdizali nad sumornn svoin svakidašrniost i stremili put nekili velikih ideia: mogao ie on, Štaviše, pamefno i dobro da piše o OVakovim stvarima, ali. dakako, UZ TezETVI :keptika, koji tačno znađe,

85

51