Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
MUZIČKI PREGLED ADOLF WEISSMANN
aprila 1990 g. umro je u Hajfi Ado ssmann jedan od prvaka muzičke kritike u Njemačko.
Pošao ie u Palestinu da prouči hebrejsku muziku. Nenadano ie umro u MHaifi od srčane kapi.
Rođen 1873 u Beuthenu u Gornioi Šlezili. Postao ie od gimnaziskog profesora muzički kritik. Niegova ie narav bila miešavina umietnićkoga i kritičkog. Sve Sto ie on izrekao ili napisao bilo ie plod miegove kritičke uviđavnosti. No da se ostvaTri pravi tip kritika, potrebno ije, da se me postane iednodušnim „sliedbenikom ijedne struie, već da se ostane pristupačan za mnogostrukost. Padiie biti bez nazora, ograničenih doktrinama, nego biti uskogrudan; više hrabrosti treba ovoi pripravnosti za promiienu mezo za puko odobravamie Dparfilskog programa. A Weissmann ic Dosicdovao moć uživliavania u naivećoi mieri. No kod toga se nikada miie dao uplivisati vaniskim razlozima, jier ie visok bio nivo niegove etičke svijesti.
Od vremena Hanslicka niie Niemačka imala Kritika koji bi staiao tako u Žžarištu muzičkocza zbivanja koji ie tako bacao svoic »za i protiv« među muzičare i publiku kao Weissmann. On ie bio kritik Herlina. Spisateli Weissmann ima svoje korijenie u kritiku. Ako ie dielovao ma javnost, stvaratelie i svoie kolege jedrinom svojih misli, snagom izražaia i siaiem stila, stvara u razvitku muzičke knjge novu etapt. Dosadašniemu znanstvenom diclu, radenom. po izvorima, suprotstavlia on umiefničko-literarno koncipirano dielo u 'kome snaga doživliaia znači Više mego ispravnost detalia, a potpunost manie MHego žar zvuka. Niegove su knige umietnine. On piše samo knige koje ga se kao čovieka tiču, koje pripadaiu u sadašniost. Romantik do u dno svoie duše, potstrekuie ga uvilek ono čovječansko u životu: ticlesno i nagon, muzika u čovieku. Veza ćutilnosti i duha je ono što obožava lu muzi-
- Novi pravopis. izdalo ie novo pravopisno uputstvo kojim ie ponešto promilenien dosad „uobičajemi pravopis. Molimo naše suradnike da uzmu u Obzir tai riovi pravopis, jer je već i ovai prvi Dbroi »Hanoara« po tom pravopis redigovan.
Ministarstvo prosviete .
kalnome bivanmjiu. Odavle nastaju tri maistorska prikaza Bizet, Verdi i Puccini — tri maistora opere koji težište muzičkoga izražajia prenose ma jezičko-ritmički akcenat, odnosno ma. Čovječji glas. Ne smiiemo a da ne spomenemo ovdie i njegov sjajno OCItani portret Chopina koji nam prikazuje stav današnjega modernoga čcovieka prema velikom romantiku, a odiše liubavliu i razumijevanjem za lirskoga aristokratu. »Wer wissen will, was die Musikwelt der Kriegszeit und Nachkriegszeit bewegt hat,
der wird Weissmanns Biicher lesen. Die Krise des Musiklebens, der Triumph, Sturz. und „das Zur-Wehr-Setzen des
Virtuosen, die Wiedergeburt der menschlichen Stimme, das Werden eines neuen Musikstiles, der Gegensatz Maschine und Mensch, der Kampi Mechanik und Seele, kurz die musikalischen Zeitprobleme werden in seinen Biichern nicht mit schulmeisterlicherx Wirde vorgetragen, sondern in einem Stil umrissen, der direkt aus dem Eros der Musik zu kommen scheint.« (Eberhard Preussner). To se odnosi na nicegovu knjgu »Die Musik der Sinne« (Der Virtuose. Die Primadonna. Der klingcende Garten. Impressionen iber das Eroftische ii der Musik.)
Weissmanl ie onai koji ie kritički osviietlio problem moderne muzike izaratnoga
vremena. (»Die Musik in der Weltkrise«, »Die Enitgotterung der Musik«.)- Od Stravinskoga do Hindemitha „htio je da sliži
ideliama moderne muzike, a imao je učešća u njezinu progresu. U dnu duše virtuoz i romantik kome je muzika bila doživliaj i kojemu je u naisrećniiim časovima nadahnuća uspielo ćutilno i duhovno stopiti jie i jedinstvo, „slutio ie buduće vrijeme „Čiji »Entgotterung« ie nagovijestio jasnim DOgledom. To ie bio tai Vječito nemirni čoviek u
kome ie eros vreo snažno.
* Sahranien ie u Haili, na židovskoi gzrudi. 'Oprava hebreiske univerze u Jerusolimu utemeliila jie na njiezovo ime zakladit za DpDropagiranie Židovske i orijentalne mi zike. : Andriia Pršazger Iz Uredništva i Uprave. Svi dopisi. upravlieni Uredništvu, naslovliujiu se na Dri= vatnu adresu našegz. urednika: Pava9 Wertheim Zagreb. Lipna ul. 5, prizemno. Svi dopisi koji se odnose na Upravit idu na niezinu adresu: Zagreb, Ulica Kraliice Mariie 5, dvorište.
24