Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

štva miemačke armije u MWuskoi Poliskoi bio jie uposlen u odieleniu kojie se bavilo pitanilma Židovskoz živlia u onim kraievima. Ovdie ie Hermann Struck blagotvorno radio za stradalačko Žžidovsko pučanstvo. Sammy Gronemamnmn ocrtao je u SVOjoi knjizi »Hawdolobh und Zapflenstreich« doživliaie u tim kraievima prikazavši veoma plastički atmosferu i dogadiaie oko židovskogr odjelienia kod vodstva niemačke armije u okupiranim kraievima Ruske Poliske. U toj knjizi ocrtan ie i zaslužni rad Hermanna Strucka koji ie s mnogo brige i miara pomagao i svojim podredienim kolcgama u odislieniu i Žžidovskom pučanstvu u Wuskoi Poliskoi. Kao rezultat doživliaia u ratu izdao je Struck u ratu zajiedmo sa Herbertom Eulenbergom dielo »Slike iz Litve i Bijele Rusiie«, a u saradnji s Arnold Zweigom »Das ostiudische Anilitz«.

Danas živi Hermann Struck u Palestini gzdie ie stvorio vriiednih radirunza palestinskih kraiobraza i tipova iz Palestine. Struck živi u Haiti.

ŽIDOVSKO AKADEMSKO POTPORNO DRUŠTVO

Povodom proslave 25-godišniice opstanka.

Ove se godine navršuje 25 godina što ie osnovano Žid. akad. potp. društvo, danas naiveća i najaktivniia ievreiska studentska ustanova u mašoi Kralievini. Prošlih sedmica priredilo ie društvo povodom svoga iubileia nekoliko svečanosti, pa ie i naše noMvinstvo donelo o društvu informaciie i izVveštaie, o miegovu radu, delovanju i zadaćama. Iz iznesenih se Ččiniemica vidi koliko ie golem rad društva koieza je glavni cili da ublaži ekonomske brige mnogih naših jevreiskili studenata za vreme njihovil sveučilišnih studila. Malo imade akademskih ijevreiskih građana koji su dovršili svoje studiie, osobito posle svetskoga rata, a koji ne bi bili osetili blagodati Žapd-a. Ako se uzme u obzir da društvo imade danas oko dve stotine članova, jasno ie da ono obzirom na maleni broi Jevreia u našoj Kralievini može izrati podosta važnu ulozu u Živolu jevreiskogza Živlia. Sigurno ie da će važnost i vredmost ove institiciice ubuduće još i porasti.

Pored tega smatrao sam veoma važnim da se iziasni stav kcii jevreiska omladina mora zauzeti prema Žid. akad. potp. društvu. Ne samo zato, što moramo kao svesiii Jevreji da vodimo računa o svakom živom ievreiskom društvu, već i s razloga, što ie baš Žapd vrlo podesna sredina za razvoi narodno-ievreiske svesti naših studenata, te što bi moralo biti važno stecište jevreiske sveučilišne omladine, odgajalište ievreiskih

radenika pa živog i svesnog ievreiskog Ži-

wota u Kralievini Jugoslayviii.

_ Poznato ie pa i malo upućemima da Ži-

dovska akademska društva proživliuiu danas maiteže krize. Ta ie kriza doduše zauzela skoro cio cionistički pokret. To istinabog ne opravdava zamrlost naših akademskih društava koja bi naprotiv morala svagda biti nosioci cionske misli i živoga ievreiskoza Života.

Kriza je tu: ta se činienica ne da Oprovrgenuti. Zato ie do nas da naš društveni i cionistički Život Što pre oživemo iz mrtvila. A ako život i rad unutar Žapd-a tome oživliavaniu ma i naimanie može pridoneti, naša je dužnost da i fu priliku iskoTistimo. To ie iedan od razloga koi me potaknuše da u sporazumu s priiateliima i odgzovernim cionističkim pretstavnicima uzmem na se vodstvo društva u ovoj godini. Naravno je da se glavni zadatak društva ne sme prikrafiti. Ono mora biti glavna ekonomska baza ıu životu svakoga ijevreiskoga sveučilištarca koiemu ie to potrebno, ma od kuda on došao i koioigod struji unutar

jevrejistva bio sklon. Samo ako ie vredan

u svojim staudiima.

U našoi ievreiskoi javnosti meka ie omogućen Život samo onim ijevreiskim institucilnama koje svoi ljevreiski ŽivcCI

svesno Žive. I naša ievreiska javnost moc-

“rala bi uskratiti svoie moralne i materijalne

pomoći svima onima kojima njihovo jevTejstvo služi samo kao pomoćnik ui borbi za predobivanie džepova i eventualno srdaca jevreiskog građanstva.

Zato ie i Žapd zvano da pored toga ŠiO podupire jevreiske akademičare vodi rTačuna o svome jevrejstvMm. Članovi društva moraju na svakom koraku osetiti, da ih ievreiska iavnost potpomaže, da jevrejska iavnost vodi o niima računa. da se kreću u ievreiskoji okolini i da morain živeti ievrejskim Žživctom. U društvu se mora osetiti živ jevrejski duh, mora se znati za ievreisku kulturu, mora se gajiti ievreiska iradicila. U vremenu svoga sveučilišnoga života od članova moraju se učiniti svesni Jevreji koji će raditi na korist i ponos svoje ievrejiske zajednice i ine okoline.

Zato je dužnost svesne ievreiske omladine na zagrebačkom univerzitetu da deluje u Žapd-u. Jevreiska nam dužnost nalaže dz se svi okupimo u tome društvu. Baš mi koji se računamo među jevreisku naciona!nu omladinu moramo tu naći svoje radno polie. Ako smo si uzeli ciliem: Širiti ieVreisku narodnu svest svuzcda i svagda u radi za obnovu naroda i narodne domaije.

Šmule Fnglemann

168