Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

Niie toliko važno traianie mesijanskog: doba koliko niegov nastup. Evo iednog zanimliivog primiera iz traktata Sanhedrin: »Nakon 4231 godine po StVOreniu sviieta, ako ti neko kaže da kupiš police vrijedno 1000 dinara za 1 dinar, ne kupi, ier Mašijah dolazi, a polia će biti besplatno porazdiieliena.« Sam rabi Akiba bavio se računima o dolasku Mašiiaha — i prevario se. Naskoro se proširilo naziranie da »konac« dolazi nenadano. I ubroiili su dolazak Mašiiaha u onih sedam stvari koie su liudima nepoznate. Jedna izreka veli: tri stvari se iavliaiu nenadano: nalaz, zmiia i Mašiiah. Što se tiče samog dana, rabi Ješua bio ie mišlienia da Mašiiah dolazi u nisanu, rabi Eliezer ga ie očekivao u tišriju, a iedan treći tanaita na sam Tiša beav.

Koji su uslovi da se ubrza dolazak Mašiiaha? Medu prvim zahtievima nalaze se pokora i vršenie svetih obreda. Tako se razumiie izreka rabi Šimon ben Johaia: »Kad bi Jisrael čuvao dvile subote prema odredbama — bio bi izbavlien.« Međutim se ova izreka može i tako tumačiti, da ie geula moguća icdino u slozi i jedinstvu vaskolikog jievreistva. Jer na drugom miestu se veli: »Ako se Jisrael združi u iedno — nadai se brzo geuli.« Ali pokora — tešuva i dobročinstvo — cedaka dovode takoder do geule. Jedno možemo smatrati kao dominantno naziranie u Talmudu: grijesi ne mogu spriječiti dolazak geule, ali ie mogu UsDoTiti.

U vezi s dolaskom Mašiiaha mnogo se govori u Talmudu o »bolovima Mašiiaha« — hevlo šel Mašiah. Smiiemo ustvrditi da se tai izraz ne odnosi na lične bolove samog Mašiiaha već označuie strahote dana priie nastupa Mašiiaha. Priie nastupa Mašiiaha »drzovitost će se širiti, skupoća će dosegnuti kulminaciiu, vinova loza će roditi. a vino će skupo biti, vilećnica će se pretvoriti u iavnu kuću, ishlapiće mudrost naučeniaka, mladići će sramotiti starce. odra– sli će odati poštovanie mlađima. sin će vriiedati oca, kći će se dignuti na maiku.« |I ovo su simptomi Mašiiahova dolaska: sedam godina priie dolaska Mašiiaha: u prvoi godini na iedno miesto će padati kiša na drugo neće; u drugoi godini Će se iaviti znakovi gladi: u trećoi godini zavladaće teška glad, liudi i Žene će pomrileti. a Tora će se zaboraviti: u četvrtoi će godini biti početak sitosti: u petoi godini zavladaće obilie, sviiet će jesti, piti i veseliti se, a Tora se vraća: u šestoi godini glasovi: u sedmoi ratovi — a na kraiu sedme dolazi »ben David«. Velik ie bio strah Jevreia pred, mesiianskim danima. Nekoii su čak izrazili želiu da ne dožive dolazak Mašiiaha, da izbiegnu popratnim strahotama. Na ovo bi odvratio rav Josef: »Nek samo dođe Mašijah i neka ia doživim čas u koji ću moći siediti u sieni sedla niegova magarca.« Kod kasniiih mudraca imade slika o patniama samog Mašiiaha: nalazi se pred vratima Rimz potišten i raniav, među drugim siromasima i biiednima. »Svoievolino ie Mašiiah primio na sebe teške muke da oslobodi sav Jisrael, sve mrtve od Adama onamo, sve pobačene i one koii su bili u mislima Gospoda da budu stvoreni.« — Ima li mogućnosti spasiti se teških mesiianskih dana? Ima. »Nek se čoviek bavi Torom i dobročinstvom« — veli rabi Eliezer. A na drugom miestu se veli: »Ako budete čuvali subotu, spasićete se od tri zla: bolova mesijianskih dana, Goga. Magogza i sudniega dana.«

Profeti su polagali pažniu više ma prilike u mesiiansko doba dok ie ličnost Mašiiaha iedva spomenuta. Samo ime »Mašijah« za nosioca mesiianskog doba nepoznato ie u Bibliii. U izabibliskoi epohi Mašiijah stoji u središtu svih očekivania. Kod tanaita ie Mašiiah tek moćan krali, visoko moralan čoviek, Dolitički i duhovni vođa Jevreja i cijelog čovječanstva. Općenito, ı izvornim mjestima. koia se odnose na Mašiiaha, ne pridaie mu se svoistvo što prelazi granice liudske prirode. Naiviše ie to neki natčoviek, ali niegovo je kraljevstvo zemalisko, »od ovoga svileta«. Istina, činiće čudesa, ali to su činili i drugi mu-–

20)