Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
draci i pravednici, a u mesijansko doba i čudesa će biti norma. U kasnijim opisima ima Mašiiah i nekih božanskih svoistava što ie moglo nastati i uticajem kršćanstva. I začudo — dok će Mašiiah morati silom prilika da vodi ratove, Jisraelu će se otkriti u znaku mira. Kao vladalačka palica služiće mu čarobni štap Aronov koii ie procvao ı pustinii. — Inače imade mnogo talmudskih legendi koie govore o siaju i pompu Mašiiaha i niegove pratnie u slikovitim bojama kako ih samo mašta Oriientalea može zamisliti. Dok su se iedni nadali da će Mašiiah doći u trijumfu koji zapaniuie, drugi su očekivali da će niegov dolazak usliiediti u čednosti. Tako su bukvalno prihvatili rileči proroka Zeharie za Mašijaha »siromah i iaše na magarcu«. Neki ic perziski krali u cinizmu rekao Jevrejima: »Velite da će vaš Mašiiah doći na magarcu, ia ću mu pokloniti brza konia.« Na to mu odvratiše: imaš li ga od stotinu boia?
Sve do sada bila ie rileč samo o iednom Mašiiahu. Teško ie pitanie postanka pretstave o drugome Mašiiahu — Mašiiah ben Josef. A priori odbacuiemo kršćansko mišlienie da Mašiiah ben Josef ima svoiom smrću da otkupi griiehe ciielogz Jisraela, ier ie to nepoznato u Jevreistvu, Prema iednoi pretpostavci misao o Mašiiahu ben Josefu, koji pada u borbi, nastala ie nakon Barkohbine smrti. Mogućnost ie i ta da ie kod ostataka jisraelskih plemena postojala nada u oslobodioca ben Josefa kaošto se u Judeji očekivao ben David. Mašijah ben Josef će da vodi borbu protiv nepriiatelia, u borbi će i sam da podlegne, a iza niega će doći onai pravi — ben David. Pretstava o dvostrukom Mašiiahu mogla ie nastati i na ovai način: prema duhovnim svoistvima, koja se pripisuiu Mašiiahu, teško za ie zamisliti kao borca i ratnika. Mora biti, dakle, drugi, određen unaprijed za borbu, a ima pripadati Eiraiimmu, po značeniu drugome plemenu iza Jude. Mašiiah ben Josef spremiće teren za geulu, pobiedom nad Gogom. Tu jie borbu pretskazivao profeta Ezekiel. Borba će se voditi u početku mesijanskih dana, ali priie potpunog oslobođenia. Borba s Gogom uspoređuie se sa naistrašnijim što može čovieka zateći. Obrana od Goga biće važniii događai od izlaska iz Egipta što će se u mesiiansko doba zaboraviti. — U svakom slučaju vjera u Mašiiaha ben Josef niie obuzela sve sloieve naroda kao ona u ben Davida.
Nakon uništenia posliedniih nepriiatelia počiniu mesijanski dani ili mesiiansko kralievstvo — malhut šamajim — malhut šadai. Političke prilike biće siaine. Postojiaće i drugi narodi i kralievstva, ali nad Jisraelom neće niko vladati. Još više, svi će narodi donositi darove kraliu Mašiiahu da ga odobrovolie. — U Talmudu se mnogo govori o »otot ha Mašiiah«. Ne treba tu razumieti čudesa kojia će sam Mašiiah da učini, već općenito čudesa mesiianskih dana· Opisi o čudesima mesiianskih dana postali su, vremenom, suviše fantastični: pšenica će biti visoka kao palma, zemlia će dati ploda istoga dana kad se posiie, drveće će dati ploda istoga dana kad se nasade; tiielo čoviečiie promieniće se u mesiiansko doba. i poprečni čoviek biće visok 200 stopa; zemalisko blago liudi povećaće se pravednom razdiobom posieda.
Jevreiska mesiianska viera, nastala poglavito iz političke čeznie, ostala ie, krai sve duhovne visine, zemaliska i politička. Mesiiansko kralievstvo zapravo ie kralievstvo Davidovo, kralievstvo ovoga svijeta.
Ž x
Otprilike u isto vrijeme kada dieluiu učeniaci mišne (u I i II stolieći) nastale su neke druge kniige koje su snažno uticale na kulturu i religiju cijelog čoviečanstva. To su knjige Novog zavieta koji sačiniavaiu četiri Evanđelia i mnoge poslanice. Već i s obzirom na vrijeme, kada su napisane, mora nam biti iasno da ima u njiima mesiianskih ideja. Ali teže jie odiieliti ono Što lčenici i sliedbenici Kristove nauke svode na samoga niihova Mesiiu od onoga što važi
236