Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
SAMUEL ROMANO: ISKRICE (Iz triju pisama Gviju Rothmilleru)
Hteo sam videti budućnost svega što postoji: Jer će sve raznehi velar hac „ebpeo hoji je nastao u blamenu vremena. Tolihog li naprezanja, a sve, 50Ue sortava ma jedan isti načm, sve postaje pepeo, Jednohčm siti bebpeo, hoji laho sumorno uliče na dušu ı ostavlja trag mehog turobno-swog brolaženja soih stvari. Zašto da čoveha sretne bebeo ı bre ulaza u život, ı da ga seća btnurne budućnosti što titi ho šum Jesenje kiše hojJa bada sa božutehm hšcem wmiruće brirode? Je h to sudbina da uboredo sa životom horača ı smrt: ı da smešah broleća bude praćen od hladnog zimshog vejanja? Zar th me osećaš nostalgiju za onim budućim vremenima koja su u magli dalehoj ı neznanoj? Znaš 2 — i hada bude vetar raznosto naš bebeo, broleće će se smeli hao jre: cveće će cvasti ı briroda se smejati svojim vedrim detmjshom smehom. 4 ljubav će i dalje biti u svetu: i voleće se bića haošto i mi volemo danas; ı mi nećemo više znati za ljubav: teh jesen, turobna Jesen, broveJavaće 50O0jim potmulim huhom hroz žuto lišće zamrloga života, hroz bpebeo. 1 doh će u mašim staništima vladati olovna tama, negde će bujat žio0Ol, 96560 ı meslašan, svetao, bun sunca. 4 naša će duša negde u svemiru blahati za zemninm životom. O, hamo sreće, da je čoveh cvet ı da žive Jedno sjajno, suncano proleće i zatim nestane sa smešhom sumcu, životu. Teh Jedno proleće, puno ljubavi, mirisa ı sunca: ı zatim zaborav. Ali ne! Ja ne mogu a da ne osetim Iugu i setu za ljubavlju hoja će se smešiti svežom mladosh: a hoju Ja neću osećati, neću oćuteh. Je h? — to je život, sudbina. Je si hh video smrt u bproleću? I doh tiho mili smrt tvojim sumornmim hodom., oholo se život smeš, briroda cvate i beva himnu veselu, bujnu: hao da nema smrti. — Pustuono neha ide, neha se breće sve svojim tohom, a mi ćemo možda nekada blahkah od čadne nehe nostalgije hoja će nam zaohubiti dušu: bplahaćemo za budućim vremenima hoja su negde u tam, dalehoj. budućoj magh što se meznano hreće, hreće...
*
Sećam se: govorilo se o Gionu ı o balestinocentrizmu. o galutu ı o galutocentrizmu. 4 ja Ti velim: jedan je Gion, Jedan je but hoji tamo vodi: ı samo taj jedan jedini but Je bravi Jevrejshi but, a onaj, hoji njime hročći, istinshi Je Jevrejin. Samo što je taj but prostran ı široh na Jednome hra}u., polaznom, a mepbprestano se sužava do cilja, do jedne tačke hoja je (Giom. Mogu biti veoma daleho om hoji bolaze tim butom. ali što dalje dospevaju. oni se sve više približavaju jedni drugima — ı sastaju se na drugome hraju. Taj u bočethu širohi but je onaj hoji vodi h održanju ı renesansi Jevre}stoa, u Gion, na tlo hoje diše duhom staroga jevrejskhoga naroda. To Je onaj }edan jedini jevrejski put, prijatelju moj: a pođemo li njim, sastaćemo se, mu Pako bile udaljene naše bolazne tačhe. Jedan velihi čoveh nazvao je taj pul cronizmom. Gionizam Je but k sbpasenju Jevreja. 4 svi om. hoji protiv njega viču nesvesno izvikuju svoju vlastitu bprobast u budućnost. Čii mi se da sam nehada, možda davno, čuo briču o nemoćnom starcu hoji je 17mao mladenačho srce, sveži, neiscrbivi um i dušu punu mladosti. Taj starac mogao Je da živi još mnogo godina, had bi njegovo telo bilo bomlađeno i jaho. 1 jednoga dana starac Je osetio da će morat umreti. Rehoše mu: ima jedan čarobni lekar hoji će ti bomladiti telo, ti ćeš još dugo živeti ı daćeš mnogo 500 joj deci, ali but je do lekara dug i naboran. Možeš bropast ma bputu, može
220