Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

čitaju u masama, koje imaju misiju traženja »Istine« mogu da su temcljene na nelogičnim, nedokazanim, neznanstvenim izrekama koje su izraz časovite volje s jednako tako mnogo znanstvenog digniteta koji imade — da se izrazim banalno. ali, mislim, ispravno — jutrošnje brbljanje svake piljarice. I čudo je još, da se ı papir ne revoltira koji mora snositi da se na nj pišu takve slaboumnosti. Ali, nažalost, papi- Je strpljiv, ı tako mogu na račun »težnje za Istinom« prosperirati najveće duhovne kriminalnosti.

Prije nego dođemo do posmatranja Weiningerove ličnosti — iz koje se može razumjeti njegovo misaono djelo — još ćemo citirati neke mjegove rečenice o ženama koje će bez svakog komentara govoriti da se radi o samovoljnom postavu koji se sam pobija, pa ga nije od potrebe pretresati. Onda ćemo ocrtati Što je trajna u njegovim mislima, vrijedna ı umna. Završujući istaknućemo kriterij koji jedino valja uzeti pri vrednosnom prosuđivanju Weiningera.

»Denn wenn Weiblichkeit Kuppelet ist, so si Weiblichkeit universale Sexualitiat. Der Koitus ist der hochste Wert der Frau, ihn sucht sie immer und iberall zu verwirklichen« (345).

»Es gibt keine Frau, die sich die Frage nach dem Zwecke ihres Lebens stellte« (377).

»Die Frauen haben keme Existenz und keine Mssemnz, sie smd nicht, sic sind nichts (378).

»Darum lugt die Frau stets, auch wenn sie objektiv die Wahrheit spricht« (379).

»I)er reine Mann ist das Ebenbild Gottes, des absoluten Etwas, das Weib... ist das Symbol des Nichts« (393).

»Die Erziehung des Weibes muss dem Wiibe, die Erziehung der ganzen Menschheit der Mutter entzogen werden« (461).

»... dass dem Juden wie dem Weibe die Personlichkeit fehlt ...« (40%).

»...jene Abneigung des Juden ist aber ein Zeichen seimer inneren Wirdelosigkett .. .« (439).

»...der Jude aber pgplaubt michts, weder in sich, noch ausser sich ...« (497).

Očito je da iza ovih misli — a one u biti iscrpljuju Wemingerovu ideologiju žene i židovstva ukoliko se ne radi o prividnoj pozadini »dokaza« već o istinskom uvjerenju koji je metalogično, u tom slučaju samovoljno. proizvoljno, ishitreno — goni demon svoj posao. Zbog skučenog prostora ne mogu ovdje da raščlanim izvjesnu oštrimu ı tačnost tih zapažanja koja. ako ih se mora prihvatiti toto genere, postaju apsurdna. No da mi plitki leminofilizam ne pogađa bit istine, o tom neka niko ne sumnja. Tek onaj koji potpuno objektivno ispita muško ı žensko biće, moći će i morati pravedno da prizna veličinu izvjesnih faktora u ženskom biću, ekvivalenciju mnogočega u ženi i muškarcu, ali i jednu neoborivu istinu: akoseradioduhovnoj potenciji do maksimuma, ako se Pra” 10 vo E hi mia Cc SJL Va sja lačke ingenioznosti, na vrhuncu piramide gdje Je Još

216