Istočnik
Стр. 150
и тајна се неће свршити 1 ). Зато ову молитву треба знати напамет како гледање у књигу не би сметало помазивању. Ова се тајна не врши само на тешким болесницима, него и на немоћнима, који осјећају физичку слабост и изнемоглост, дакле и на старцима 2 ). Не поиавља се у једној и истој болести, осим кад болесник који је боловао дуго оздрави, па се опет по тому разболи 3 ). Не може се никако свршити над здравима 4 ), над дјецом до седме године; над војнпцима, који полазе у рат; над путницима, који се крећу на далеко и тешко путовање; над осуђеннма га смрт, као п над умрлима 5 ). Пошто тајни јелеосвећења треба да претходи тајна нокајања, не може се она свршити ни над јавним п нераскајаним грјешницима; а ни над онима који су изгубили свијест, те не могу од себе дати знака да желе то; осим ако они, који су око болесника посвједоче свештенику. да је болесник, док је при свијести био, желио да се јелеосвећење над њим обави 6 ). Дал>е, не свршује се над бијеснима који могу учинити понижење св. тајни, еве дотле, док се не умире и не дођу до сазнања својих гријехова 7 ). Међутијем, може се свршиги над људима, који су мирни, а особито, ако би они сами то пожељели 8 ). У нужди, кад болеснику смрт пријети, —■ пошто свештеник сврши тајну исновиједи и причешћа, — може се тајна јелеосвећења прекратити на тај начин, што ће се изоставити псалми, канон и тропари, те почети одмах са јектенијом. Остане ли болесннк по првом помазању жив, повратиће се свештеник на оно, што је изоставио; умре ли пак, одмах ће престати н рећн отпуст 9 ). Тајна ће бити свршена ако је свештеник освећеним јелејем могао ма и један пут помазати болесника, — уз изговор молитве -— по означеним дијеловима тијела 10 ) Зејтин, који осгане иза помазивања, излије се у чисту крпу платна, или у непреден памук, па се то ставља на чист камен, или циглу, и на њој изгори. Пепео се или закопа под престо, илн се саспе у умиваоннцу у олтару цркве. 11 ) Негдје се зејтин — ако болесник умре -—- излије на тијело његово, кад се спушћа у гроб 13 ). Разабрао сам
') Требник П. Могиле отр. 440.
'*) Догм. богосл. Филаретово П. д. § 276.
*) Требник II. Могиле етр. 448.
4 ) У некии царохијама херцеговачке митрополије уз часни посг чине масла ао кућаиа. Ако нема никог болесног, тада у мјесто помазивања сиомињу имена све чељади, ово ће учинити, н ако је ко болестан. Од освећеног у-ља наираве колач и то узимље сва чељад за седам дана наште срца.
5 ) Иастир. богосл. стр. 180—81. Хоинацкш II. стр. 44.
6 ) Истина 1887. стр. 59. »
') Требник П. Могиле стр. 447., Р. к. М. Михаила стр. 123.
8 ) Пнс1.
9 ) Требник П. Могиле стр. 448., Р. к. М. Михаила стр. 125.
10) 11)1<1.
Н) 1Ш.
12) Р. к. М. Михаила стр. 126. Хоинацкш II. стр. 52.