Istočnik

Бр. 23

ИСТОЧНИК

Стр. 357

нима разних оевојених и покорених племена на један народ, који се зове: еву или хвви. Тај назив забнљежеп је под текућим бројем 79. тога списка, а толико блиско стоји називу „јевреја" да се може претпоставити, до се под њим баш јевреји разумију. На другоме натпису којег је Брукш у шесдесетијем годинама овога вијека прочитао, каже се, да се њеко заробљено племе, које се зове: Еепсћи, занимало ношењем камења из каменитијех мајдана Руфе (по Страбону: Троје) у Мемфис и у друге градове. Назив: Фенху значи „носиоц пастирског штапа" а зна се, да су Израиљћани у зем.љи ропства били пастири. Брукш примјећује: „Тако су се („Фенху") у опће називалз она пастирска и скитачка племена семитскога поријекла, која су живјела у сусједству Египта а стојали су према Мисиру у истом одношају као и Јевреји". — Египтолог Шаба покушао је, да докаже идентичност другог њеког народа са Јеврејима у ропству египатском. Наишао је наиме у лејденском музеју у једном папирусу на њеко племе? које се зваше : Арепи. То се племе заннмало ношењем камена за градњу храма сунца за вријеме Рамзеса великог у близини Мемфиса. На основу њеке сличности у имеиу и занимању закључује египтолог Шаба, да аиериу ниЈе ништа друго, него јевреј. Та претпоставка међутим није основана, као шго је то доказао египтолог Берч (Вп-сћ, Анс1ееп1; Е§ур1апв, стр. 376.), јер се племе аиериу спомиње први пут у Египту тек за вријеме владавине Рамзеса IV., т. ј. на сто година прије, него што се Саул зацарио. Премм томе племе аиериу и јевреји нијесу један и исти народ. Што се тиче библијске повјести о избављењу Мојсијеву из воде и васпитању његову „од кћери Фараонове" из података у Исх. П. 10, Дјел. ап. УП. 22. и Јевр. XI. 24. види се, да је Мојсије био васпитан, као посинак Фараонове кћери, и да је тијем начином задобио право нашљедства на Фараонов пријесто; али он је радије хтио страдати са народом божијим, него ли уживати у пролазнијем насладамаФараонова кћи, била је по свој прилици самостална царица, иначе обзиром на бојазан егоистичнијех жречева за њихово знање, никако не би могла свога посињенога малишана посвијетити „у сву мудрост египатску". На основу египатскијех споменика може се поуздано тврдити, да је у свом риједу Фараона, почам од треће династије, када се почеше тако називати, па све до пропасти египатскога царстна од Перзијанаца, дакле за свијех шеснаест стољећа, владала свега једна једина самостална царица, за коју се зна. Потпуно име њено означују споменици са: Хат—асу—Нумптамун. Ти су пак споменици из доба унучади онога цара „који не знадијаше Јосифа". Она је владала много