Istočnik

Вр. 4.

ИСТОЧШ1К

Стр. 77

томотво своје у немилост код Бога, и навукла на све проклетство Његово. Овај пад прародитеља наших приказује хришћанска вјешгина у разаим фазама. На зиду капеле у катакомби св. Марцелина и Нетра код У1а ГЈађЈсапа (из IV. или V. в.) насликани су Адам и Ева како се покрај дрвета познања добра и зла, 1 ) стидљиво лигићем покривају, а змија, дослије обвијена око дрвета, спушта се с њега, пошто је сраћно своју мисију извргаила. 2 ) Слична је слика у киметерији св. Климента и других мученика ме^у УЈа Арр1а и А1-(1 з а(;1па пред Римом, 3 ) само што она приказује моменат послије пада и на лицу Адамову, окренутом према Еви, огледа се љута бол и пребацивање. 4 ј Да споменемо још један изгубљени аркосолнјум катакомбе св. Калиста, 5 ) гдје су нацртани прародитељи поред дрвета, оеш кога се омотала змија. 6 ) Адам је у пуној бради, а Ева са расплетеним власима. Обоје су сасвијем голи, па се моле са склопљеним рукама и подигнутом горе главом. Све те слике изражакају кајање, бол и пребацивање Адамово. Али му то није помогло. Он је глава жене, као што је и Хриотос г^лава Цркве, 7 ) те мора, као такав, и сносити тешке пошљедице свога гријеха. 8 ) Па ту мисао видимо лијепо изражену у рељефу на саркофагу Јунија Баса (-ј- 359.), који се налази у ватиканској киметерији. Адам и Ева стоје поред дрвета, око кога се омотала змија. Једно другом окренуло ле^а, и шоковим се лишћем покривају по бедрима. Поред Адама на десно види се свезан сноп, као символ земљорадње, којом ће се морати бавити да прехрани себе и своју породицу; поред Еве на лијево стоји јагње као спмвол газдовања, шш символ предива вуне за одијело себи и својој дјеци. 9 ) У овој је слици изражена једна пошљедица првороднога гријеха, која је прешла па цијело човјечанство, а та је: у зноју лица свога јегиИеш хљеб свој. 10 ) Но јога је јасније изражена та мисао на једној минијатури. У колиби, или под лиснатим балда • хином сједи Адам и Ева. Одијело им је сплетено од гранчица и лишћа

*) Ово је дрво прототип крста Христова, јер је оно почетак гријеха, а крст је почетак иекупљења. На њему је ђаво побиједио, на крсту је побијеђен био. 2 ) Хрисшофор^в, ор. сН. стр. 186. 3 ) стр. 187. 4 ) Слично у кубикули (1е1 ге ОаУ1(1е у катакомби св. Домигиле. СГ. Јозерк 1УИрег1, Вхе Ка1акотћеп^етаМе ипс! Љге а11еп Сор1еп (ЕгеЉиг<у 1т Вге180'ап 1891.) Та^. XIX. *) Ш1реН, ор. сИ. 3. 27. ТаГ ХШ. Упор. Ш<1. ТаГ ХХШ. 2. 6 ) Каткад се сликала змија са јабуком у устима На дрвету, које се већином сликало као смоква, види се каткад пет плодова (н. пр. на двема златним чашама по Стагисс1-у), а каткад по Виопагиоп-у — седам плодова, као символ седам главнијех гријехова, који су пошљедица првороднога гријеха. Упор. Кгаш, Кеа1-Епсус1. В. I. 8. 17. Змија се сликала каткад и са човјечјом главом, било младићком, било дјевоја 'ком. Дидрон спомиње један талијанеки манускрипат краљевеке библиотеке, који приказује змију са двије човјечје главе, једна гледа Адама, друга Еву (П1с1гоп-Зсћа/ег, Баз Нагк1ђисћ <1ег Ма1еге1 уоп Вего-е АШоз. Тпег 1855. 8. 108. прим. 6.) 7 ) Еф . 5, 23; упор. Еф . 4, 11—16; Кол. 2, 19; I. Кор. 10, 17; 12, 12; Рим. 12, 4, 5, 8 ) 1. Мојс. 3, 17—20 и др. 9 ) Кгаиз , Оезсћ. <1. сћг. Кипв! В. I. 8. 143. 84. и Кгаиз^ Кеа1-Епсус1. В. 1. 8. 16, ЕЈ^. 13 г х0 ; I Мојс. 3, 19.