Istočnik
Стр 102
се налазио ро^ени му брат Кесарије, који је живио у својству тјелесног лијечника на двору Еонстанција Аријапца и Јулијана одступника. Ои је уиотријебио сва средства, да га отргне од те службо и да га спасе од саблазни дворскога живота. Св. муч. Валеријан, којега обрати у Хришћанство жена његова, предао је срце и душу Спаситељу с таким усрдијем, да се удостојио видјети ангела Божјега, који му је говорио: „Ти ниси протусловио учењу истине, које ти саопћи дјевојка, стога је Вог послао мене к теби, да примиш од њега, што зажели душа твоја." — Валеријан, поклонивши се анђелу, одговори: „Нема у свијету за мене ништа милијег од мога брата Тивурија. И тако молим Господа, да га избави од пагубнога идолопоклонства, да га обрати к себи и да удостоји нас обојицу да будемо тако савршени у исповиједању његова имена, како је савршена моја заручница." Небесни посланик обрадова се жељи Валеријановој и рече: „Богу је угодна твоја прошња: као што је тебе спасао кроз дјевојку, тако ће кроза те спасти он и брата твојега, и све ће вас удостојити вијенца царства небеснога. ^ [НаставрЛе се.] О древности празника у част светих мученика Макавеја. Празник у част етарозавјетних мученпка, названих Макавејима (који се односе к временима Макавејским) појавио се је у цркви хришћанској још у првим столећима Хришћанства. Могуће је поуздано казати, да су ови мученици, пошљедњи у историји старога Завјета, добили свечан иомен код Хришћана прије осталих старозавјетних светитеља, и шта више заједно с првим мученицима цркве цовозавјетне. То се може видјети 1.) из свих најстаријих мјесецослова, како грчких, тако и латинских, које сви, првога августа показују празник св. мученика Ма-савеја 1 ); 2.) из тога, што у древној цркви хришћанској посвјећени бјеху храмовп мученицима Макавејима, на примјер у Антиохији (о чему спомише Августин у једној својој бесједи), и у Риму, а такођер у Лиону и у другим мјестима 2 ); 3.) а особито из бесједа отаца, који прослављаху помен старозавјетних мученика Макавеја. Неки од Отаца помињу о њима у опће као о светим примјерима з§. Хришћане, на примјер св. Кинријан 3 ) и св. Амвросије 4 ); а неки опет номињу их управо као предмет хришћанскога празника. Тако св. Григорије Назијанзин у једној својој бесједи вели : 6 ) „ко су Макавеји ? а (јер у част њихову свршавамо сада празник), који ма да се код многих не поштују, као они, који се борише послије Хриета, али достојни су поштовања од свију, јер они показаше јуначки дух, штитећи законе и установе отачаске". 1 ) У једном најстаријем латинском мјесецослову, наштампаном у Ас1а 8апс1 ;огит 7. јуна р. 178., убиљежено је само 6 нарочитих мученика; св. Петар и Павле, Вићентије, ^Гаврентије, Иполит, и Стеван, а међу овима I августа забиљежени су и мученици Макавеји 2 ) Ас1;а 8аис1;огит 4. августа р. 8. 3 ) На примјер 1ј, (1е ехћог1:аиопе таг^угит, с. 9. 4 ) На прим. Б. 1. с!е оШс. с. 41. б ) Ога1;. 22. Т. 1. есШ;. Р. II.