Istočnik
Бр. 12.
источник
Стр. 275
— А чим су то тако Гадаридци разгњевили Господа? Зашто Му је била њихова молба неугодна? Зашто Му је био неугодан њихов побожни страх пред ВВег^вим божанственим лицем? Зашто без пријекора, без икаква објашњења Он намах иеиуњава њихово „толжТе" које је имало пошљедицом највеку несрећу за њих, јер их је лпшавало Шегова присуства? Очег.идно је, да је ,,/Иолени" ГадариЕ1аца, осим побожности према Господу, као према њеком невидљивом Богу, имало у себи још нешто, гато је ВВему бпло особито пеугодло, што Га је тјерало из друштва тих људи. који су изрекли такву молбу. А шта је то било? ... Прије него што одговоримо на то пптање, морамо прво ријешити друго једно, које је с првим у врло тијесној вези: шга је напме зиатпло оно утопљење цијелог чопора свиња у мору, које је дозв">лпо Господ бпјесовима? . . . Како да растумачпмо то, шго је Господ испунио њпхову злу жељу ? . . . Обпчно се мисли, да су Гадаринци били Гудејци, те у проиасти њиховог блага многи свиде казну Божју за њихов гријех, што су држали те животиње, које су нм законом биле забрањене. ТеЉво рпЈешење тога пптања јесте врло лако и као шго се чини природно но уз то јако несигурно; сами заступепци његови допуштају и другу могућност — да су Гадаринци били језичници. 1 ) Та пак околност слаби и шта више ружп скоро сасвим значај и силу горњег ријешења; јер није довољно објасннтп некн фчктпчни догађај тек могућим узроцима. Ми шта впше кажемо: врло је тешко допустити, да су Гадаринци били Јудејци и то је чак и немогуће. Јудејци доба Христа Спаситеља бпјаху особпто привржепи буквалном схваћању свога закона. Дакле неопходно морамо закључити, да опи нпсу као Јудејци моглп држати свиња. (Наставиће ое).
Проповијед 10. недје /Бе по Духовима. говорио у врањевачкој цркви 1901. године јеромонах Владимир Боберић, катихета вел. гимназије у СарајевЈ. Маг. 17, 14 — 23. Доброта, благост и милосрђе Спаситеља нашег Господа Исусм Христа позната је била староме свијету, кад је оно још на земљп ходио, учио и радио оснивајући царство Божје на земљи, да је свпјет ') Тако н. пр. Арх. Михаидт, у свом дјелу „Толковое Евангелш;" Олсхаузен (ВИ)1. Сошга, стр. 301.) — Мајет (Кп4. — ехе^. НапДђ. стр. 230.), који сматра Гадаринце Јудејцама, није на чисго с тим, да ли су свињи били њихови, или језичника, који су с њима измијешани живјели.