Istočnik

Бр. 12.

И С Т 0 Ч Н И К

Стр. 181

Какав би се озбиљан противразлог морао навести против овога, чему је једина погрјешка, ако ј з има, што се установљује неки степен сродства измефу Јосифа и Марије без јасних свједочанстава. Алп како ћемо у овом случају протумачити Лукину генеалогију и разлнку њену од Матејеве? Ако је по овом Јосифов отац Јаков, како може бити по оном Илије ? Одговор изгледа прост. Доста је ако се запитамо ко је био Илије ( С 1Ш)? Као што се може доказати из разних мјеста св. писма ЧШ је апокопом од а Хелиаким је исто гато и Јоаким. По оаћем предању је Јоаким отац Маријин а таст Јосифов. Јосиф узевши за жееу шћер Илијеву (ЧШ), постаје његов законити нашљедник и син, тако, да Лука кад почиње њиме његову генеалошку таблицу, заиета износи претке по оцу Маријине и Исусове. Грчко „тоО", које Лука уиотребљује за ознаку одношаја између предака, од Јосифа до Адама, шта више до Бога, блш по својој неодре^ености има три разна смисла: означује законитн одношај између Илија и Јосифа, природно синовство изме^у осталих, између Адама и Бога пак, одношај пзмеђу Створитеља и створа. Ио овоме дакле два генеалошка стабла садрже у себи двоструки ред Исусових предака и с очеве и с материне стране. Преко Јакова Исус потиче од Изаида, а преко Соломона од Давида; преко Илије пак непознатијом граном Натанпвом порпјеклом је од Давида. Ове двије гране се сретају тек у Авраму, Давиду и напошљетку у Исусу и Марији, јер у истовјетност Матејевог и Лукиног Салатила тешко је вјеровати, кад је један из породице Соломонове, а други из Натанове; излишно је да се обраћамо на левиратски закон, да би протумачили како је дошла ова особа у обје генеалогије; овај је закон сам по себи сигуран, али овдје га употребити била би самовоља. У осталом баш ако дозволимо истовјетност, у пркос I. књ. Дневника Ш, 17 —19, могли би примјенути левиратски закон. Ррана Соломонова изумире у Јехонији; Нирије од лозе Натанове у Салатилу подиже му потомка. У Матејевој генеалогији Салатил је син Јехоније, који му је законити отац; а код Луке је исти Ниријев природни син. Салатил ра^а Зоровавеља, чијн првенац Авиуд наставља Соломонову грану и чији Рисај продужује Натанову грану. Ево двнје таблице, које олакшавају да се доведу у сагласност родословне таблице, које се оснивају на сродству Јосифа и Марије.

, /