Istočnik

Бр. 6. и 6.

И С Т 0 ч н и к

Стр. 79

изван окола изабранога народа био је тако обилат и плодан, да је радост ради тога била много већа и јача, него роптање израиљског народа. А зашто збиља радост ? Ено дивно је речено у контексту данашњега св. јеванђеља, да као што пастир оставља деведесет и девет оваца и вере се по гори и врлети тражећи изгубљену овцу, и нашавши узима је на раме своје радујући се, и дошавгаи кући позива сусједе своје: Радујтв се са мном, ја пађох овцу моју изгубљепу г ); и као гато жена имајући десет динара и изгубивши један пали свијећу, сагиба се и мете собу, док не нађе изгубљени динар, и нашавпш га позива сусјеткиње своје: Раду/те се са мном, јер на(јох динар изгубљени 2 ) — гаако бива радост пред анЏлима Божијим за једнога грјегиника, који се каје. 3 ) Зато је и поље витлејемско засијало необичном свјетлогаћу оне ноћи славне, када се свијету родио спас. Зато је тај велики дога^чј, а са надом на избављење грјешнога рода људског, и објављен људима радосном анђелском пјесмом: Слава Богу на висинама! Но узмимо, да се под блудним сином разумије уопће грјешник. а под старијим сином праведник, па и онда је лахко схватљиво, зашто се овај буни против оца, гато је у часу заборавао на све зло, које му је млађи син нанио, и прима га и удостојава још части и весеља. Какве части? Исте онакве, као и њега, који је увијек уз њега био и није га вријеђао. Зато и мисли и говори онако бесмислепо, како напријед наведосмо. До мало час добар и праведан, а за тренут један како и из њега говори незадовољство, рек' бих слабост и саможивост, што ће и други дијелити његово право и изједначује се са ЊИМ 4 ). Али ко је судија Богу? Или кад он гито науми, ко Ле га одвратиши? Што душа његова зажели, оно чини. 5 ) Мали је човјек и ограничен, а Божји судови су неисиитљиви и неисгмражљиви путеви његови. 6 ) Он све радго ио савјету воље своје 7 ). По вољи својој ради у сили небеској и у крајевима земаљским, и не има, ко Ие се усироатвити руци његово] и реЈм му, гита си урадио 8 ). Или зар није властан у својему чинити, гито хоЛе 9 ) А поврх тога не заборавите, да је Бог покрај слободе у вољи својој још и бесконачно добар и милоетив. Он не тражи смрти грјетника, него да се обрати безбожник и жив буде 10 ). Он хоКе, да се сви људи сиасу. Зато је и послао на земљу Сина свога, да призове грјешнике на покајање. За то је Христос и основао цркву, да у њој као у Нојевој лађи на^у спаса сви, који се гуше у грије-

1) Лука 15, 4—6. ') II). 7—9. 8 ) Н>. 10. *) Мат. 20, 12. ») Јов 23, 13. «) Римљ. 11, 33.

') Е ф . 1, 11. 8 ) Дан. 4, 32. ») Мат. 20, 15. «) Јез. 33, 11.