Istočnik
Стр. 86
источник
Бр. 3.
Одважи се, да се благо односиш и према оним људима, који те вријеђају или који се труде, да те увриједе, и знај им од свега срца опраштати. „Оорости не седам, него и седамдесет пута по седам", рекао је Спаситељ, т. ј. опраштај бесконачно. Сваковрсна или јединачна освета недостојна је човјека. Скривена мржња у исто је вријеме и охолост и подлост. Опраштајући увреду може се од непријатеља стећи пријатељ и од поквареног човјека такви, који ће изнова бити способан, да се морално понаша* 0, колико ли је утјешна и прелијепа овака побједа над злом! Колико ли она својим величанством превазилази крвави пир освете! Шта више, ако се човјек, који те је увриједио, и коме сн ти увреду опростио, не би покајао, него би остао твој непомирљиви непријатељ, стао те гонити увредама до саме смрти, што би ти и тада изгубио? 8ар се ти нијеси цијелог живота највишом насладом користио, — насладом, што си био великодушан. Глава XXX Одважност. Одважности, што је више могуће одважности! Без ове неопходне особине нема врлине. Одважност је потребна за надјачавање сопствене заљубљености у се, и за упућивање твојих способности на лијепе поступке; она је потребна због побјеђивања љености и занимања наукама; потребита је ради заштите отаџбине и твојих ближњих у свим околностима; за противљење рђавим примјррима и неправедним подругивањима; 8а трпељиво сношење болести, нужде и сваковрсних несрећа; потребита је и ради тежње за савршенством, које нам на земљи није могуће достићи, али које нам представља св. јеванђелије, да сачувамо наше морално достојанство. Ма колико ти били драги: имарве, част и живот, буди готов да их у свако доба жртвујеш својој дужносги, ако та дужност те жртве захтјева. Иначе самопрегоревање и одлучност прије ће се лишити свих земаљских блага, него их стећи недостојним владањем, или човјек не само што неће херој постати, него ће се лако догодити, да чудовиште постане. Цицерон говори: „Онај не може бити правичан, који се боји смрти, кињења, изгнања и сиромаштва, или онај који овијем искушењима противоположна правичности блага претпоставља''. Као што изгледа, одвећ је тешка задаћа. живјети срцем које не жуди за земаљским насладама. Али непобитна је истина то, да се