Istočnik
Стр. 72
И С Т 0 Ч Н И К
Бр. 3.
НЕЗБАНИ"Ч:НО. Како да се утре пут доброј вјерској настави у основним школама? Ријеч прије грађења нове наставне основе за православни наук вјере на елементарним школама. (Свршетак). Религија прописује испуњавање воље Вожје. То је најсветија генерално изречена дужност човјека, која се састоји у томе да чини добро, а зла да се клони. Одатле и потиче она тијесна веза религије с моралношћу. Сви су људи учасници гријеха. За то Христос, на првом мјесту, ставља нам у дужност истинито покајање и поправљање. Тражи од нас да се измијемо, да будемо чисти, како би постали ново тијесто (1. Кор. 5, 7). Овдје би се имало почети не споља него изнура — с побољшањем срца. „Из срца излазе зле мисли и дјела" (Мат. 15, 19), „Сврх свега што се чува, чувај срце своје, јер из њега излази живот" — вели мудри Соломон (Прич. 4, 23). Цијељ ваљаног катихетског васпитања у практичном правцу има бити образовање религиозно-моралног карактера, на начелу из којег се изводе дужности и обавезе наше према Вогу и ближњему нашему. При томе пак, ваља опрезно и брижљиво спајати интелектуално образовање са моралним образовањем. Срцем усвојена вјера у Бога има бити темељ наравственог начела. Овај поуздани пут води к љубави према Вогу и ближњему, која није фарисејска, која се не очитује само у чувству него је дјелујућа, одликује се држањем божјих, црквених и земаљских заповијести и закона, подражавањем Богу и ревношћу за добро људи и за спасење своје. Дијете треба довести до тога, да у души својој осјећа ове спасоносне ријечи: „Ко ријеч Божју држи, у њему је љубав божја савршена". — „То је љубав у Бо^а, да заповијести Његове држимо, а заповијести ЕБегове нијесу тешке (Јов. I. 2, 4; 5, 3). Тачно и савјесно исиуњавање хришћанских дужности испомажу побуду у четири вида, које се оснивају: 1.) на познавању Бога и нашега одношаја према Богу; 2.) на савршенству закона божјега и на својству добрих или злих дјела, која су сагласна или несагласна са законом; 3.) на достојанству хришћанина и 4.) на кориспим или штетним посљедицама, које произлазе од испуњавања и или нарушења закона. Враћање узајамне љубави према Богу и страх од гријеха снажно дјелује на хришћански живот наш, упућујући нас да имамо пред очима особиту хришћанску побуду к добродјетелном живљењу,